Kungl. Konsthögskolan, Stockholm, Sverige

Peter Geschwind – Haunted House: A Trailer

Dokumentationsbild från del av installationen Haunted House. Fotograf: Mattias Lindbäck.

KONSTAKADEMIEN 9/3 – 28/4

Galleri Öst
Besöksadress: Fredsgatan 12
Ingång med hiss: Jakobsgatan 27 C

Tisdag – fredag 11 – 17
Lördag – söndag 12 – 16 

Med utställningen Haunted House: A Trailer av Peter Geschwind, professor i skulptur vid Kungl. Konsthögskolan, inleder skolan en serie publika presentationer av sin forskning. Det är en praktikbaserad forskning som laborerar med konstnärskapets olika delar och förutsättningar, som testar och utvidgar dess gränser. Forskningen ger tillfälle till fördjupande reflektion genom experiment med konstnärskapets mest grundläggande elementa.

Den experimentella attityden är påtaglig i forskningsprojektet Haunted House: A trailer. Peter Geschwind har gjort sig känd för att i rörliga skulpturer och installationer fiska upp bilder och tecken ur vardagslivets ofta skräpiga och repetitiva estetiska vatten och returnera dem i skeva positioner. Fram träder rörelsemönster som gör dem kusliga och roliga, tvetydiga och tänkvärda. Så också här. Med liknande effekt radas utsnitt från bland annat Poltergeist, Disneys Fantasia och Fredagen den 13:e upp intill varandra.

Utställningen för oss tillbaka till Eadweard Muybridges optiska experiment med rörlig bild i slutet av 1800-talet, men vänder ut och in på förhållandet till rum och rörelse. Muybridge och andra vid den här tiden prövade olika sätt att snabbt visa bilder efter varandra för att skapa en illusion av rörelse, och man utvecklade apparater som var föregångare till vår tids filmprojektor. Sedan dess har tekniken utvecklats, men många av de konventioner som redan då etablerades är fortfarande helt självklara. När vi ser på film i dag tänker vi bort rummet omkring oss på samma sätt som då i filmens barndom, och vi sitter koncentrerat med blicken rakt mot den lysande filmduken, tv-rutan, datorskärm eller liknande. Men om Muybridge frigjorde rörelsekvensen från rummet så att den blev möjlig att distribuera på ett smidigt sätt, så gör Geschwind det omvända genom att istället knyta den till platsen, till här och nu, på ett påtagligt fysiskt vis.

Till skillnad från konstnärens tidigare arbeten är det ljussättningen som skapar rörelse: vi befinner oss i en trailer till en film och scenerna är stillastående scenografier som animeras av ljuset. Det är en film bortom filmens optik, en bild av rörelse och en erfarenhet av att se, där det som sker händer mellan filmen och scenografierna. I Haunted House: A trailer blir seendet synligt på ett lika kusligt som roande sätt.

Peter Geschwind: ”Jag har pulat med det här projektet i många år och har ändå precis börjat. Scenerna måste testas fram steg för steg och då jag gör det mesta själv tar det lång tid. I gengäld ger det den här low-tech känslan och en signal om att allt kan göras på ett annat sätt. Om jag hade flera tusen kvadrat skulle projektet kunna breda ut sig i all oändlighet och trailern övergå i filmen.”

Läs mer om projektet här.

Kungl. Konsthögskolan på Skeppsholmen mitt i Stockholm är Sveriges största och äldsta lärosäte i fri konst. Just nu är högskolan i ett starkt utvecklingsskede för att skapa framtidens konstutbildning.