Kungl. Konsthögskolan, Stockholm, Sverige

Petra Bauer

Forskare (2019-2021)

Looking for Jeanne

Hösten 2017 spred sig #metoo rörelsen genom samhällen, kvinnor krävde att samhället skulle ta kvinnors erfarenheter och upplevelser på allvar. Händelserna kan jämföras med 1970-talet då konstnärer gjorde filmer och konstverk för att synliggöra, ifrågasätta och förändra kvinnors roll och position i samhället. Till exempel gjorde Chantal Akerman filmen Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) som fick stor betydelse för en feministisk debatt om kvinnors arbete, roll och motstånd i samhället. Filmen Jeanne Dielman synliggjorde även behovet av en filmetik som utgick ifrån feministisk teori och praktik.

Petra Bauers forskningsprojekt Looking for Jeanne reflekterar och tar avstamp i Jeanne Dielman och ställer frågorna: Vem är en samtida Jeanne Dielman? Hur kan filmen via sin estetik undersöka, ifrågasätta och förändra ojämlika villkor och exploaterande ordningar vad gäller kvinnors arbete och roll i dagens globala samhälle? Forskningsprojektet kommer, i nära samarbete med feministiska organisationer och nätverk, producera 3 filmer om samtida former av feminiserat arbete idag: sexarbete, moderskap samt hemarbete. Det 3-åriga projektet följer filmen Jeanne Dielmans olika teman, och årliga symposium anordnas om social reproduktion i vår samtid utifrån teoretiska och konstnärliga perspektiv i samarbete med referensgrupper.

Still from the film Workers! (Petra Bauer & Scot-pep 2018) Foto: Caroline Bridges

Finansierat av Vetenskapsrådet.