Kungl. Konsthögskolan, Stockholm, Sverige

3D-lab

I Konsthögskolans 3D-labb finns möjlighet att arbeta med olika digitala tekniker som är under snabb utveckling. De flesta tekniker i 3D-labbet är baserade på digitala tredimensionella objekt som skapas genom 3D modellering eller 3D scanning. En 3D-modell kan 3D printas, fräsas ut i storformat, textureras, användas för virtual reality, augmented reality, animeras till spel, film, realtids visualisering och mycket mer.

De arbeten som görs i 3D-labbet involverar ofta samarbeten med andra studieområden på KKH och med samarbetspartner från andra högskolor och företag. Ett exempel är plattformen ‘re:motion’, se nedan.

Utveckling av ny teknik
Just nu utvecklas en helt ny form av Vax-3D-skrivare på konsthögskolan som öppnar upp för nya konstpraktiker och uttryck för studenter som jobbar med vax, glas och brons. Inblandade i detta utvecklingsarbete är Erik Cederberg, CEO på Cederb AB, grundare av Stockholms Makerspace, Ulrika Rosengren Gustafsson, ansvarig Glasverkstan KKH, Esther Ericsson, ansvarig 3D-Labb KKH, Anneli Scheutz-Bergmans, gjuteriansvarig Bronsverkstan KKH, samt intresserade studenter på KKH.
Läs mer om det här!

Blogg
På 3D-labbets blogg finner du information om tidigare och nya exempel på kurser och studentprojekt.
Bloggen når du på den här länken!

Kurser och handledning

3D-labbet erbjuder kurser och handledning i bl.a. 3D-scanning, 3D-printing, 3D-fräsning, 3D-modellering, VR/AR, spelmotorer och 3D-animation erbjuds.

Undervisande personal

Esther Ericsson, adjunkt i fri konst med inriktning mot digitala 3D-tekniker
Martin Christenssen, handledning inom 3D-tekniker

Utrustning