För att se denna webbplats vänligen uppgradera eller använd en annan webbläsare. Prova antingen Chrome, Safari, Firefox, Opera eller Microsoft Edge.

2D

Rene Jensen MA 2017–2018. Foto: Jean-Baptiste Béranger.

Tvådimensionell gestaltning

I ämnesområdet 2D ingår måleri, teckning och grafik. Det är ett brett område som berör de flesta visuella konstarter. Här ställs frågor om representation, kontext, gestaltning och tolkning. Den kritiska diskussionen löper parallellt med möjligheter för studenterna att utveckla och fördjupa kunskaper i material, teknik och metod. Inom området arbetar vi aktivt för att stödja och utveckla både individuella och kollektiva inlärningsprocesser.

Grafik

Grafikområdet har förändrats och utvecklats mycket under de senaste åren. De oändliga möjligheterna och samspelet mellan konstnärlig och kommersiell grafik har skapat en föränderlig plats, som inbegriper beröring och skärningspunkter mellan grafik som hantverk och grafik som andra uttrycksmedel. För vissa konstnärer framstår grafiken som en förlängning av måleri och teckning, medan andra uppfattar den mer som ett medium som kan användas experimentellt och/eller konceptuellt. 

Högskolans vision för grafiken speglar utvecklingen där mediet tillåts vara såväl en process, som ett unikt uttryck och/eller ett inlägg i flera andra processer omkring bildskapande.

För närvarande planerar vi nya utrymmen för verkstäder i huvudbyggnaden på Kungl. Konsthögskolan. De nya verkstäderna kommer att ha utrustning för screentryck, djuptryck och högtryck men även papperstillverkning, fotoprocesser och digitala teckningsprocesser. Screentryck (silkscreen) är en relativt snabb process där man kan trycka på många olika typer av material, t.ex. papper, textil, glas och trä. Djuptryck omfattar både nya och gamla tekniker, som till exempel etsning, torrnål, mezzotint och fotopolymer. Högtryck inkluderar träsnitt och linoleumtryck samt boktryck, som nu även får en egen plats i de nya verkstäderna.

Måleri

Måleri handlar inte bara om att skapa konst, det formar också ett sammanhang för diskussion och en plats för experiment. Tack vare måleriets ständigt dynamiska relation till sin samtid, kan ett verk både betraktas i sina enskilda kvalitéer och medverka till gränsförflyttning.  Ett experimentellt, interdisciplinärt tillvägagångssätt står i centrum för måleriundervisningen på Kungl. Konsthögskolan. Vi utbildar i olika material, metoder och tekniker, och låter våra studenter utveckla sina egna konstnärliga gestaltningsförmågor. Ett brett utbud av kurser, föreläsningar och studiebesök ger studenterna möjlighet att testa sina idéer mot olika konceptuella och materiella metoder samt tillvägagångssätt. Konstteori, konsthistoria och konstkritik är närvarande på flera olika nivåer och syftar till en ökad medvetenhet och förmåga till reflektion över det egna arbetet samt konstens betydelse i samhället.

Teckning

Teckning kan ses och användas som ett enkelt instrument, både för att göra och för att agera. Det kan också vara ett redskap som driver själva processen av ett arbete framåt. Det är en integrerad del av en mängd olika konstnärliga uttryck och fungerar som ett sätt att kommunicera, att förstå och tolka världen, och att skapa mening. På högskolan strävar vi efter att utforska teckning och tecknandets material i en utvidgad bemärkelse, gällande såväl teknik som metodik och material. Fokus på teckning ges inom olika kurser och utbildningsmoment men även ligger till grund för stora delar av undervisningen på 2D området.

Materialinstitutet

I Materialinstitutet bedrivs undervisning och praktiskt arbete som fokuserar på måleriets material och metoder. Här ges studenterna möjlighet att förbereda sina målardukar och framställa eget konstnärsmaterial såsom oljefärg, akvarellfärg, inks, vaxbaserade kritor och olika målarmedier. Dessutom har studenterna möjlighet att framställa pigment med material från naturen. Materialinstitutet är även hem för en färgväxtodling, som huvudsakligen består av vejde (Isatis tinctoria), som odlas för att ge den blå färgen indigo. Förutom indigo pågår även experiment med andra färgväxter. Materialinstitutets kurser ger studenterna en gedigen grundkunskap om måleriets material som redskap för både hållbara och konceptuellt utforskande färdigheter att interfoliera/integrera i deras visuella arbete.

I Materialinstitutet finns även en unik samling av äldre pigment och bindemedel. De äldsta proverna är från 1850–90-talet och kommer från konstnären Nils Månsson Mandelgrens målarskrin. Därefter har samlingen utökats med ytterligare pigment, bindemedel och kemikalier. Totalt omfattar den ungefär 1 500 ämnen. Samlingen är ett historiskt material och en del av ämnets och Kungl. Konsthögskolans historia. 

Områdesansvarig: Lina Bjerneld