För att se denna webbplats vänligen uppgradera eller använd en annan webbläsare. Prova antingen Chrome, Safari, Firefox, Opera eller Microsoft Edge.

Avgångsutställning MFA

Master of Fine Arts'22
Master of Fine Arts'22

Master of Fine Arts
Vargtimmen
20/5–11/6 2022

Tisdag–fredag 11.00–16.00
Lördag 12.00–16.00

Kristi himmelsfärdsdag 26/5 12.00–16.00

Fri entré

Vernissage

Torsdag 19/5 17.00–19.00

Utställande studenter

Sanna Albenius, Astrid Braide Eriksson, Christine Dahl Helweg-Larsen, Sara Ekholm Eriksson, Elina Eriksson, Ellen Eurenius Hallgren, Mathias Höglund, Evelina Jonsson, Gurli Kruber, Emil Matsson, Mehregan Meysami, Karon Nilzén, Malin Norberg, Afrang Nordlöf Malekian, Hannah Nyberg, Sixten Sandra Österberg, Robin Rydenhov, Levi Sebton, Edit Sihlberg, Elinor Silow, John Bullfrost, tm, Erik Uddén, Simon Wadsted, Klara Zetterholm

Utställningsgrupp

Ming Wong, professor i fri konst med inriktning på performance i det utvidgade fältet, Lina Selander, konstnär och tidigare gästprofessor i fri konst, Silvia Thomackenstein, utställnings- och programproducent

Grafisk form

Fält (Jesper Canell, Daniel Flodin)

Guidade visningar

Varje lördag mellan 14.00–15.00. Ingen föranmälan krävs och vi möts i entréhallen.

21/5, 28/5, 4/6, 11/6

Performanceprogram

Exhale, and inhale it again Il
Christine Dahl Helweg-Larsen (Johanna Primavera and Cornelia Andersson; Sophie Rockwell)

Torsdag 19/5 17.30, fredag 20/5 15.00, lördag 4/6 13.00, lördag 11/6 13.00
 
Keeping up with the Iranians
Afrang Nordlöf Malekian (Edwin Safari, Sepideh Khodarahm, Mia Herman)

Torsdag 26/5 14.00

Senast uppdaterad

Avgångsutställning BFA

Bachelor of Fine Arts´22
Bachelor of Fine Arts´22

Bachelor of Fine Arts
20/5–12/6 2022

Onsdag–söndag 12.00–16.00

Fri entré

Vernissage:

Fredag 20/5 16.00–20.00.

Utställande studenter

Viktor Berglind Ekman, Marcus Bergman, Sophie Brodsky, Moa Cedercrona, Leila El Harfaoui, Lisa Horn, Saleen Ife Gomani, Oscar Kaleva Karlsson, Nicole Khadivi, Johanna Kindahl, Elsa Leo, Fouad Mahammadie, Selma Morshedi, Dalia Omer Tapper, Alberte Skronski, Cilia Wagén, Isobel Whalley Payne, Elin Woksepp Åleheim

Utställningsgrupp

Lars Hammarström, lektor i skulptur, Sophie Tottie, professor i fri konst med inriktning på teckning och måleri, Erik Sandberg, producent Marabouparken konsthall

Grafisk form

Fält (Jesper Canell, Daniel Flodin)

Performanceprogram

Jag pratar förstås om min kåthet
Moa Cedercrona

Fredag 20/5 18.00, lördag 21/5 15.00, söndag 22/5 15.00, fredag 10/6 15.00, lördag 11/6 15.00, söndag 12/6 15.00

The last place left on earth
Sophie Brodsky

Fredag 20/5, tills vidare under hela fredagen.

Senast uppdaterad

Kungl. Konsthögskolan söker rektor

Terrarium: Förstaårsutställningen på Kungl. Konsthögskolan 2021
Terrarium: Förstaårsutställningen på Kungl. Konsthögskolan 2021

Befattning

Rektor

Placering

Stockholm

Kungl. Konsthögskolan

Kungl. Konsthögskolan (KKH) har utbildat konstnärer och arkitekter sedan 1735 och är Sveriges största utbildning i fri konst och arkitektur på konstnärlig grund. Kungl. Konsthögskolan bedriver sin utbildning med tongivande svenska och utländska konstnärer, teoretiker och arkitekter som lärare och många alumni och nuvarande studenter röner framgångar både nationellt och internationellt.

Vi söker nu rektor

Vi söker dig som har genuint intresse för konstnärlig utbildning och forskning och vill leda en av Europas äldsta och främsta konsthögskolor in i framtiden. Som rektor för Kungl. Konsthögskolan är du med och skapar förutsättningar för konst och arkitektur och bidrar till riktning och utformning för morgondagens konstnärliga skapande.

Om Kungl. Konsthögskolan

Kungl. Konsthögskolan erbjuder ett 5-årigt program i fri konst och en 2-årig masterutbildning i fri konst. Högskolan erbjuder även flera vidareutbildningar på avancerad nivå som rymmer såväl arkitektur som fri konst och har ett stort inslag av forskningsmetodik. Inom Kungl. Konsthögskolan bedrivs även konstnärliga forsknings-, utvecklings- och doktorandprojekt. Högskolan har ca 230 studenter och drygt 70 anställda. Lärosätet är sedan 2021 organiserat i två institutioner som leds av varsin prefekt.

Kungl. Konsthögskolan är belägen på Skeppsholmen i centrala Stockholm och ingår i öns kluster av konst- och kulturinstitutioner. Under 2024 och 2025 genomgår KKH:s huvudbyggnad en renovering och ombyggnad, i syfte att stärka förutsättningarna för verksamheten.

Uppdraget som rektor

Kungl. Konsthögskolan söker en rektor då nuvarande rektor slutar i december 2022. Anställningen är ett förordnande som gäller i sex år med möjlighet till förlängning två gånger om vardera högst tre år.

Rektor är myndighetschef tillsatt av regeringen och leder högskolan på styrelsens uppdrag.

Rektors uppdrag är att fortsätta implementera högskolans vision och strategi, och med hjälp av den nya organisationen utveckla högskolan i tydlig riktning mot framtiden. Viktiga prioriteringar för rektor består i att främja fri konst- och arkitekturutbildning och den konstnärliga forskningen. Högskolan är en del i utvecklingen av det svenska konst- och kulturlivet och rektor är en viktig del i att stärka den positionen, samtidigt som arbetet med högskolans internationalisering också prioriteras.

De senaste årens arbete med att utveckla organisation, arbetsmiljö- och lika villkorsarbetet fortsätter parallellt med arbetet att stärka de ekonomiska förutsättningarna bland annat genom att se över kostnaderna och öka intäkterna exempelvis via extern finansiering. Rektor leder detta spännande arbete genom den nya organisationen och tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare.

Målet är en öppen högskola i ständig kontakt med det omgivande samhället med en självklar plats i Sverige och världen och där utbildningen och forskningen inom fri konst och arkitektur är i framkant.

Erfarenhet och personliga egenskaper

Vi söker dig som:

  • Är behörig för anställning som professor eller lektor och har relevant akademisk utbildning. Om en sökande inte innehaft sådan anställning kommer detta att prövas i särskild ordning.
  • Har kunskap om förutsättningarna för utbildning inom fri konst
  • Är en erfaren chef som innehaft ledningsansvar inom högskole- och universitetsvärlden och/eller inom konstens och kulturens sektorer
  • Framgångsrikt har drivit utvecklings- och förbättringsarbete inom ovanstående område
  • Har erfarenhet av och god kunskap om konstnärlig högre utbildning och forskning samt kunskap om hur en statlig högskola/myndighet styrs
  • Kan kommunicera obehindrat på något av de skandinaviska språken samt engelska, i tal såväl som i skrift

Meriterande:

  • Erfarenhet av konstnärlig produktion inom fri konst eller arkitektur
  • Att ha upparbetade nationella och internationella nätverk samt erfarenhet av att skapa nya samarbeten
  • Erfarenhet och förmåga av att skapa olika finansiella samarbeten såsom t ex fundraising
  • Erfarenhet av att leda genom andra chefer och att skapa väl fungerande team

Personliga egenskaper:

Du är trygg i din ledarroll och utövar ett tillitsfullt ledarskap. Du har en väl utvecklad förmåga till ansvarstagande, beslutsfattande och teambuilding, och vill främja konstens och arkitekturens roll i samhället. Vi ser framför oss att du leder med energi, engagemang, mod och integritet. Du värnar studentinflytande, liksom kollegiala processer och den akademiska friheten. Du är kommunikativ, arbetar inkluderande, värnar en god arbetsmiljö och leder verksamheten med stolthet.

I rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om rekryteringen

I denna rekrytering samarbetar Kungl. Konsthögskolan med Source. För frågor eller för att inleda en första förutsättningslös dialog kring tjänsten är du välkommen att kontakta Sources konsulter, Ann Peyron, tel 0708-784226 eller ann.peyron@source-executive.se, eller Axel Berggren, tel 0707-839600 eller axel.berggren@source-executive.se

För upplysningar om Kungl. Konsthögskolan är du välkommen att kontakta styrelseordförande Ewa Kumlin på tel 073-6636676 eller vice ordförande Joakim Stymne på tel 0702-969485.

Fackliga företrädare är Carl Johan Erikson (SACO) och Göran Svenborn (ST). Båda nås på telefon 08-614 40 00.

Sista ansökningsdag är den 8 juni 2022. Ansökan görs via Kungl. Konsthögskolans rekryteringsverktyg och din ansökan blir då offentlig handling.

Tester kan komma att användas i rekryteringen som ett led i urvalsarbetet.

Vi erbjuder

Kungl. Konsthögskolan är en utbildningsplats som präglas av experimentlusta och avancerade konstnärliga praktiker. Högskolan vill bidra till utvecklingen av konstvärlden och låta våra studenter finna en betydelsefull plats i den. Du kommer till en högskola i ett utvecklingsskede och du välkomnas varmt som ny rektor med mandat och förväntan att leda, bygga och utveckla framtidens konsthögskola.

Senast uppdaterad

Difficult Heritage – Public Program

Difficult Heritage - Public Program
Difficult Heritage - Public Program

Sharing research projects from the Decolonizing Architecture Advanced Course (2021-2022).

May 23–25, 2022

Royal Institute of Art, Stockholm

It is with great pleasure that we, the participants of the Decolonizing Architecture Advanced Course, invite you to join us in a three-day discursive program around the theme of “Difficult Heritage”. During this year, our collective and individual research projects aimed to reflect and intervene in the debate regarding architectural heritage associated with painful and violent memories.

Our starting point was a research visit to Borgo Rizza in Sicily. This rural town was built during the fascist regime in the 1940s by the “Entity of Colonization of Sicily” in order to “reclaim”, “modernize”, and “repopulate” the south of Italy, which was considered “empty”, “underdeveloped”, and “backward”. The partnership we have established with the local municipality of Carlentini has offered us the concrete opportunity to problematize and intervene against the persistence of today’s colonial relationship with the countryside. Parallel to this collective research, we have explored individual case studies on the theme of Difficult Heritage.

“St(r)aying together” is a series of encounters sheltered at GROUND, collectively presenting nuanced perspectives on decoloniality and demodernization in relation to architecture. We aim at maintaining the broadness of the individual research interests and methods of expressions while establishing a collaboration that originates specifically in learning from and inspiring each other’s research.

The intersection between individual and collective research is what we would like to share during this end-of-year public program, which will consist of presentations, workshops, performances, intimate gatherings and dinners.

MONDAY 23.05.2022

Hus 28 (KKH)

9:30 am
Welcome and coffee

10:00 am
Out of Control When I Turn My Power On – Sara Davin Omar

11:00 am
The French Plot, Monuments, and Crafting the ”Good Colonizer” – Peter Nylund

12:00 pm
Lunch Break

2:00 pm
Deambulando – Rodrigo Albornoz

3:00 pm
Fulfilment Center Innocence – Denisse Vega de Santiago

GROUND (Båtbyggargatan 20, 120 68 Stockholm)

5:00–9:00 pm
St(r)aying together
Exhibiting: Steffie de Gaetano, Linnea Fröjd, Mikaela Karlsson Silvia Susanna, Alice Pontiggia

Conversation on The Act of Recosmizing with Alice Pontiggia and Jan Araújo Fernandes

TUESDAY 24.05.2022

Hus 28 (KKH)

10:00 am
The Nordic Open Call – Sara Rossling

11:00 am
Upcoming or Postponed? – Laure Catugier

12:00 pm
Lunch Break

Tensta Konsthall

2:00–5:00 pm
Higher seminar and the book launch of Refugee Heritage DAAR – Sandi Hilal and Alessandro Petti, at Tensta konsthall within the frame of the group exhibition Hurting and Healing: Let’s Imagine a Different Heritage.

WEDNESDAY 25.05.2022

Hus 28 (KKH)

9:30 am
My Fascist Grandpa – Laura Fiorio

10:15 am
Collective Production of Design Objects as a Creolizing Practice – Zeno Franchini and Francesca Gattello

12:00 pm
Lunch Break

2:00 pm
Untitled – Michelle Jean de Castro

Listening Room (KKH)

3:00 pm
Recosmization Lab 5 – Alice Pontiggia

GROUND (Båtbyggargatan 20, 120 68 Stockholm)

5:00–9:00 pm
St(r)aying together
Exhibiting: Steffie de Gaetano, Linnea Fröjd, Mikaela Karlsson Silvia Susanna, Alice Pontiggia

Conversations on Permeance and Undomesticated Homes with Steffie de Gaetano and Silvia Susanna

CHECK OUT OUR END-OF-YEAR PUBLICATION WITH FULL DESCRIPTIONS OF WORKS HERE.

Senast uppdaterad

Kungl. Konsthögskolan söker adjunkt inom restaureringskonst

Fatima Kassius BA 2019-20.
Fatima Kassius BA 2019-20.

Kungl. Konsthögskolan (KKH) har utbildat konstnärer och arkitekter sedan 1735 och är Sveriges största utbildning i fri konst och arkitektur på konstnärlig grund. Kungl. Konsthögskolan bedriver sin utbildning med tongivande svenska och utländska konstnärer, teoretiker och arkitekter som lärare och många alumni och nuvarande studenter röner framgångar både nationellt och internationellt.

Kungl. Konsthögskolan erbjuder förutom ett 5-årigt program och 2-årigt masterutbildning i fri konst även flera vidareutbildningar på avancerad nivå som rymmer såväl arkitektur som fri konst. Vidareutbildningarna har ett stort inslag av forskningsmetodik. Inom Kungl. Konsthögskolan bedrivs även konstnärliga forsknings-, utvecklings- och doktorandprojekt.

Högskolan har ca 230 studenter och drygt 70 anställda. Lärosätet är sedan 2021 organiserat i två institutioner som leds av varsin prefekt. Kungl. Konsthögskolan är belägen på Skeppsholmen i centrala Stockholm och ingår i öns kluster av konst- och kulturinstitutioner. Under 2024 och 2025 genomgår Kungl. Konsthögskolans huvudbyggnad en renovering och ombyggnad, vilket kommer att stärka förutsättningarna för verksamheten ytterligare.

Till institutionen för forskning och vidareutbildning inom arkitektur och fri konst söker vi nu en adjunkt till den ettåriga kursen i restaureringskonst.

Beskrivning av ämnesområdet och vidareutbildningskursen i restaureringskonst

Kursen i Restaureringskonst är 60 högskolepoäng på avancerad nivå och sträcker sig över ett läsår. Studierna fokuserar på restaureringsideologiska förhållningssätt, strategier i förändringsprocesser inom det byggda kulturarvet och aktuella samhällsfrågor. Kursen utvecklas kontinuerligt genom en kritisk diskurs av restaureringsfältet och dess aktualitet i samhället samt utifrån perspektivet att restaureringskonst kan säkra en hållbar samhällsutveckling. Pedagogiken bygger på kombinationen av teori och praktik för en multidisciplinär grupp av yrkesverksamma arkitekter, ingenjörer, antikvarier m.fl för att utveckla en helhetssyn på restaureringsproblematiken och dess roll i dåtid, nutid och framtid. Kursen ger möjlighet till kritiskt tänkande och analys, begreppsdiskussioner, kreativt skapande och gestaltningstillämpningar inom projekt, arkitektur och konstnärlig gestaltning. Varje läsår har ett unikt tema och projektarbetena knyter gärna an till aktuella samhällsfrågor och samverkan med andra aktörer.

Arbetsuppgifter

Anställningen innebär att både självständigt och tillsammans med kursansvarig professor planera, organisera, koordinera och undervisa på postmasterkursen i Restaureringskonst. I arbetsuppgifterna ingår att ta eget ansvar för vissa utbildningsmoment, studieplanering, schemaläggning, kontakt med föreläsare och koordinering av seminarier, publika evenemang, studiebesök och resor. Arbetet innefattar kontakt med studenterna och arbete med undervisningssituationerna både pedagogiskt och praktiskt. Research, omvärldsbevakning och nätverkande inom ämnesområdet är viktigt, liksom att arbeta för gemensamma frågor på Kungl. Konsthögskolan och samverkan inom institutionen för forskning och vidareutbildning i arkitektur och fri konst.

Kvalifikationer

Behörig att anställas som adjunkt på konstnärlig grund är den som har:

  • Avlagt examen från konstnärlig högskoleutbildning eller har motsvarande konstnärlig kompetens
  • Den som visat konstnärlig och pedagogisk skicklighet
  • Kungl. Konsthögskolan beaktar särskilt konstnärlig skicklighet inom det särskilda ämnesområdet. Den konstnärliga skickligheten visas genom väldokumenterad självständig verksamhet.

Den pedagogiska skickligheten omfattar:

  • God förmåga att utveckla och genomföra utbildning av hög kvalitet på grund- och avancerad nivå
  • God förmåga att stimulera och utveckla studenters lärande
  • I begreppet pedagogisk skicklighet innefattas även pedagogiskt engagemang.

För denna anställning har dessutom nedanstående bedömningsgrunder fastställts:

  • Flerårig yrkesverksamhet och masterutbildning inom arkitektur, konst eller närliggande områden eller motsvarande kunskaper som arbetsgivaren bedömer likvärdiga
  • Genomgått utbildningen på restaureringskonst under de senaste tio åren
  • Erfarenhet från arbetsfälten arkitektur, kulturarv och offentliga rum
  • God samarbetsförmåga
  • Stor vikt kommer även att fästas vid personliga egenskaper.

För att lyckas i uppdraget behöver du vara ansvarstagande, kommunikativ och ha god samarbetsförmåga. Du har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska och på engelska, samt erfarenhet av organisatoriska och koordinerande uppgifter. Vidare har du förmåga och erfarenhet av att hantera digitala plattformar och verktyg, samt är van vid att arbeta både självständigt och i team. Du har även intresse för att medverka till att utveckla en kritisk och kreativ diskurs inom ämnet restaureringskonst.

Villkor

Omfattningen på anställningen är 60 % och anställningstiden är tolv månader. Tillträde i augusti eller enligt överenskommelse.

Ytterligare upplysningar lämnas av professor Lone-Pia Bach, tel 070-295 66 96.

Fackliga företrädare är Carl Johan Erikson (SACO) och Göran Svenborn (ST). Båda nås på telefonnummer 08- 614 40 00.

Välkommen med din ansökan senast 2022-06-01!

Kungl. Konsthögskolan vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten och välkomnar sökanden som bidrar till detta.

Läs mer här.

Senast uppdaterad

Kungl. Konsthögskolan söker adjunkt inom byggnadskonst

Mellanrummet, Kungl. Konsthögskolan. Foto: Patrick Miller
Mellanrummet, Kungl. Konsthögskolan. Foto: Patrick Miller

Kungl. Konsthögskolan (KKH) har utbildat konstnärer och arkitekter sedan 1735 och är Sveriges största utbildning i fri konst och arkitektur på konstnärlig grund. Kungl. Konsthögskolan bedriver sin utbildning med tongivande svenska och utländska konstnärer, teoretiker och arkitekter som lärare och många alumni och nuvarande studenter röner framgångar både nationellt och internationellt.

Kungl. Konsthögskolan erbjuder förutom ett 5-årigt program och 2-årigt masterutbildning i fri konst även flera vidareutbildningar på avancerad nivå som rymmer såväl arkitektur som fri konst. Vidareutbildningarna har ett stort inslag av forskningsmetodik. Inom Kungl. Konsthögskolan bedrivs även konstnärliga forsknings-, utvecklings- och doktorandprojekt.

Högskolan har ca 230 studenter och drygt 70 anställda. Lärosätet är sedan 2021 organiserat i två institutioner som leds av varsin prefekt. Kungl. Konsthögskolan är belägen på Skeppsholmen i centrala Stockholm och ingår i öns kluster av konst- och kulturinstitutioner. Under 2024 och 2025 genomgår Kungl. Konsthögskolans huvudbyggnad en renovering och ombyggnad, vilket kommer att stärka förutsättningarna för verksamheten ytterligare.

Till institutionen för forskning och vidareutbildning inom arkitektur och fri konst söker vi nu en adjunkt till den ettåriga utbildningen i byggnadskonst.

Beskrivning av ämnesområdet och vidareutbildningskursen i byggnadskonst

Kursen i Byggnadskonst är 60 högskolepoäng på avancerad nivå och sträcker sig över ett läsår. Studierna fokuserar på restaureringsideologiska förhållningssätt, strategier i förändringsprocesser inom det byggda kulturarvet och aktuella samhällsfrågor.

Kursen utvecklas kontinuerligt genom en kritisk diskurs av arkitekturfältet och dess aktualitet i samhället samt utifrån perspektivet att tillvaratagande av all existerande bebyggelse kan säkra en hållbar samhällsutveckling. Pedagogiken bygger på kombinationen av teori och praktik för en multidisciplinär grupp av yrkesverksamma arkitekter, ingenjörer, antikvarier m.fl för att utveckla en helhetssyn på utveckling av befintlig bebyggelse utan att förstöra viktiga sociala och identitetsskapande miljöer.

Kursen ger verktyg till kritiskt tänkande och analys, begreppsdiskussioner, kreativt skapande och gestaltningstillämpningar inom projekt, arkitektur och konstnärlig gestaltning. Varje läsår har ett unikt tema och projektarbetena knyter an till aktuella samhällsfrågor. Utbildningen strävar efter samverkan med andra aktörer och utbildningsinstitutioner.

Arbetsuppgifter

Anställningen innebär att både självständigt och tillsammans med kursansvarig professor planera, organisera, koordinera och undervisa på postmasterkursen i Byggnadskonst. I arbetsuppgifterna ingår att ta eget ansvar för vissa utbildningsmoment, studieplanering, schemaläggning, kontakt med föreläsare och koordinering av seminarier, publika evenemang, studiebesök och resor. Arbetet innefattar kontakt med studenterna och arbete med undervisningssituationerna både pedagogiskt och praktiskt. Research, omvärldsbevakning och nätverkande inom ämnesområdet är viktigt liksom att arbeta för gemensamma frågor på Kungl. Konsthögskolan och samverkan inom institutionen för forskning och vidareutbildning i arkitektur och fri konst.

Kvalifikationer

Behörig att anställas som adjunkt på konstnärlig grund är den som har:

  • Avlagt examen från konstnärlig högskoleutbildning eller har motsvarande konstnärlig kompetens
  • Den som visat konstnärlig och pedagogisk skicklighet
  • Kungl. Konsthögskolan beaktar särskilt konstnärlig skicklighet inom det särskilda ämnesområdet. Den konstnärliga skickligheten visas genom väldokumenterad självständig verksamhet.

Den pedagogiska skickligheten omfattar:

  • God förmåga att utveckla och genomföra utbildning av hög kvalitet på grund- och avancerad nivå
  • God förmåga att stimulera och utveckla studenters lärande
  • I begreppet pedagogisk skicklighet innefattas även pedagogiskt engagemang.

För denna anställning har dessutom nedanstående bedömningsgrunder fastställts:

  • Flerårig yrkesverksamhet och masterutbildning inom arkitektur, konst eller närliggande områden eller motsvarande kunskaper som arbetsgivaren bedömer likvärdiga
  • Genomgått utbildningen på restaureringskonst under de senaste tio åren
  • Erfarenhet från arbetsfälten arkitektur, kulturarv och offentliga rum
  • God samarbetsförmåga
  • Intresse för att utveckla och pröva nya pedagogiska metoder i fältet byggnadskonst

Stor vikt kommer även att fästas vid personliga egenskaper. För att lyckas i uppdraget behöver du vara ansvarstagande, kommunikativ och ha god samarbetsförmåga. Du har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska och på engelska, samt erfarenhet av organisatoriska och koordinerande uppgifter. Vidare har du förmåga och erfarenhet av att hantera digitala plattformar och verktyg, samt är van vid att arbeta både självständigt och i team. Du har även intresse för att medverka till att utveckla en kritisk och kreativ diskurs inom ämnet byggnadskonst.

Villkor

Omfattningen på anställningen är 60 % och anställningstiden är tolv månader. Tillträde i augusti eller enligt överenskommelse.

Ytterligare upplysningar lämnas av professor Lone-Pia Bach, tel 070-295 66 96.

Fackliga företrädare är Carl Johan Erikson (SACO) och Göran Svenborn (ST). Båda nås på telefonnummer 08- 614 40 00.

Välkommen med din ansökan senast 2022-06-01.

Kungl. Konsthögskolan vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten och välkomnar sökanden som bidrar till detta.

Läs mer här.

Senast uppdaterad

Photographic Artist’s Book | 2022

Morgonbad i Torneträsk vid Abisko Naturvetenskapliga station/Polarforskningssekretariatet.
Morgonbad i Torneträsk vid Abisko Naturvetenskapliga station/Polarforskningssekretariatet.

Performing sustainability  

Öppning:

Torsdag 19 maj
kl. 17.00–19.00

Utställningsperiod:

20/5–11/6 2022

Tisdag–fredag 11–16
Lördag 12–16

Konstakademien / Entréhall

Fri entré

Utställning med publikationer från kursen The Photographic Artist’s Book: Performing sustainability  

Hur kan man som konstnär agera hållbart i en situation nära en ekologisk kollaps? Vilka berättelser och konstnärliga undersökningar kan detta tillstånd generera? Det är några frågor kursen The Photographic Artist’s Book: Performing sustainability vill diskutera utifrån ett konstnärligt perspektiv och i relation till konstnärliga publiceringsstrategier. Kursen är en ettårig heltidsutbildning på avancerad nivå som främst vänder sig till verksamma inom fälten konst, publicistisk verksamhet, fotografi och närliggande områden med ett intresse för att väva samman teori och praktik. Kursen ges vid Kungl. Konsthögskolan och inkluderar även externa samarbeten som exempelvis Abisko Naturvetenskapliga station/Polarforskningssekretariatet. Sammanlagt har 56 studenter passerat kursen sedan 2014.

Utställare:

Albin Biblom, Jonas Böttern, Anna Cherednikova, Juanma González, Katarina Sylvan, Peter Norrman, Karin Willén, Adrian Olas, Timo Menke, Åsa Lipka Falck

Senast uppdaterad

Stor donation för främjandet av konstnärlig utbildning

Entreprenören Sverker Lerheden har beslutat att donera 100 miljoner kronor för att främja konstnärlig utbildning och utveckling inom konst och musik. Mottagare av donationen är Kungl. Konsthögskolan samt Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Pengarna delas ut i form av årliga stipendier till högskolornas studenter.

Sverker och Birgittas stipendiefond, initierad av Sverker Lerheden för att hedra sin hustru Birgitta Sintring, ska verka för sitt ändamål genom att ”utge årliga stipendier till talangfulla elever/studenter som på ettdera sätt är knutna till Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Kungliga Konsthögskolan”. 

KKH och KMH får 100 miljoner kronor som ska förvaltas i den nystartade stiftelsen. Genom fonden ska årliga stipendier på minst två miljoner kronor delas ut till talangfulla studenter på de två konstnärliga högskolorna.

– Vi är otroligt glada över den osedvanligt generösa donationen, som kommer ge stora möjligheter till våra studenter och påverka den svenska konstens utveckling i generationer framåt, säger Sara Arrhenius, rektor vid Kungl. Konsthögskolan.

Helena Wessman, rektor vid Kungl. Musikhögskolan, menar att utdelningen på sikt kommer att bidra till musiklivets utveckling.

– Att KMH, jämte KKH, har valts ut som mottagare av Sverker och Birgittas stipendiefond gör mig stolt och väldigt glad å studenternas och musiklivets vägnar. Sverker Lerheden har bestått oss med en mycket generös donation. Utdelningen kommer att göra stor skillnad för de lyckliga stipendiaterna.

Kungl. Musikhögskolans och Konsthögskolans rektorer innehar ordförandeposten två år i taget. Kungl. Musikhögskolans rektor inleder som ordförande i styrelsen. 

Sverker Lerheden har en bakgrund inom bygg-, bank- och fastighetsbranschen. I samband med denna donation donerar han ytterligare 200 miljoner kronor till Stockholms universitet och Uppsala universitet.

Senast uppdaterad

Mejanstudenter nominerade till Den tänkande handen

Selma Morshedi. Självporträtt med kung Midas åsneöron Olja på ritfilm, 2021. Originalstorlek 42 x 29,5 cm x2.
Selma Morshedi. Självporträtt med kung Midas åsneöron Olja på ritfilm, 2021. Originalstorlek 42 x 29,5 cm x2.

Vårutställningen Den tänkande handen är en årligen återkommande stipendietävling, initierad av H.M. Konungen.

Stipendietävlingen, som är ett samarbete mellan Kungl. Hovstaterna och Konstakademien, vänder sig till unga tecknare inom bland annat konst, arkitektur och illustration och ämnar uppmuntra konstnärer att uttrycka sig genom teckning.

Bidragen visas traditionsenligt i en vårutställning och i år hittar vi två studenter vid Kungl. Konsthögskolan bland de nominerade: Kayo Mpoyi samt Selma Morshedi.

Mpoyi och Morshedi studerar båda vid det femåriga programmet i fri konst.

URVALSKOMMITTÉNS MOTIVERING

”Kayo Mpoyi är en skrivande tecknare med litterär och arkeologisk blick. Över egna texter och sparade fotografier tecknar Kayo fram familjeminnen från ett avlägset Kinshasa. I det emotionella gränslandet mellan text och bild förmedlar Kayo med styrka känslan av ett långsiktigt forskningsarbete som alldeles nyss tagit sin början.”

URVALSKOMMITTÉNS MOTIVERING

”Selma Morshedis inkännande studier av kvinnors ansikten har en snarast målerisk kvalitet. Men det är i själva tecknandet det måleriska uppstår. Hennes linjer med blyerts och färgpenna flödar som vore de applicerade med pensel, detsamma i etsningar och akvatinter. Och när Morshedi väl målar med olja på ritfilm förblir hennes teckningars kraft helt nära.”

Läs mer om stipendietävlingen och de nominerade: Den tänkande handen.

Stort grattis!

Senast uppdaterad

After Work: a book about the meaning of Work

After Work: A book about the meaning of Work
After Work: A book about the meaning of Work

Välkommen till bokrelease för After Work: a book about the meaning of Work med diskussioner, musik av George Kentros, filmen En konstnär får inte vara för mallig och en dialog om boken.

Inbjudna att diskutera boken är de konstnärliga forskarna: Lina Persson och Mårten Medbo.

Författarna är Nils Claesson, Karin Hansson, George Kentros, Åsa Andersson Broms, Shiva Anoushirvani och Per Hasselberg.

Ta en drink, ät en salt pinne. Njut av After Work.

After Work använder konstarbeten för att förstå meningen med arbete i en föränderlig tid: Långa dagar på arbetet ersätts med hemarbete. Maskinerna tar över de farliga och smutsiga jobben. Gig-ekonomin kallar arbetare för företagare. Nya publiceringsformer får konst att distribueras för ingenting i en cybervärld där valutan är likes och där algoritmer håller reda på våra innersta drömmar och önskningar. Den traditionella rollen av kulturarbetare smälts samman med ett desperat prekariat som säljer sin talang för förväntningar. Allt vi en gång lärde om arbete och dess villkor stämmer inte längre. Vi lever i en era av After Work.

Boken är ett resultat av ett konstnärligt forskningsprojekt åren 2017–2021 med stöd av Vetenskapsrådets kommitté för konstnärlig forskning genom Kungl. Konsthögskolan.

Läs mer om forskningsprojektet.

Omslag: Sara Edström
Grafisk design: Karl Ehrenkrona
Omslagsfoto: Jean Hermanson
Förlag Ruin 2021–2022

Senast uppdaterad

Higher Seminar and book launch on Stateless Heritage with DAAR

Refugee Heritage (2017- on going), DAAR (Sandi Hilal and Alessandro Petti) in the exhibition Hurting and Healing: Let's imagine a Different Heritage at Tensta konsthall. Photo: Jean Baptiste Béranger.
Refugee Heritage (2017- on going), DAAR (Sandi Hilal and Alessandro Petti) in the exhibition Hurting and Healing: Let's imagine a Different Heritage at Tensta konsthall. Photo: Jean Baptiste Béranger.

– Alessandro Petti and Sandi Hilal

The Royal Institute of Art and Tensta konsthall are inviting you to a higher seminar and the book launch of Refugee Heritage by DAAR – Sandi Hilal and Alessandro Petti, on May 24, 2–5 pm at Tensta konsthall within the frame of the group exhibition Hurting and Healing: Let’s Imagine a Different Heritage.

As we have a limited number of places, registration is required for the event. Send an email to: Åsa.Andersson@kkh.se

Starting from the book-dossier and the installation Refugee Heritage at Tensta konsthall, the seminar will revolve around the following fundamental questions: who has the right to define what constitutes heritage? How can modernist and patriarchal conception of heritage be challenged? Are there other forms of heritage outside the nation-state that include all the people who belong to more than one place simultaneously?

The Refugee Heritage book-dossier attempts to deactivate the claims of objectivity and universalism contained within conventions followed by UNESCO in determining World Heritage status; it presents different narratives that do not fit within such statist discourse, reorienting heritage towards non-hegemonic forms of life and collective memory. By reusing, misusing and redirecting UNESCO World Heritage guidelines and criteria, Refugee Heritage challenges definitions of heritage and their colonial foundations, asking instead how architecture is mobilized as an agent of political transformation.

The seminar will be divided into three parts: 1. An introduction of the exhibition Hurting and Healing and the installation on Refugee Heritage by the curators and DAAR; 2. The participants are encouraged to voice shared experiences from refugee heritage; 3. A moderated conversation on refugee heritage. We invite all participants to engage with the dossier prior to the seminar and prepare short statements taking their own experiences and reflections as a point of departure. See below for links to the dossier. You will receive more detailed information about the statements by registration.

About the higher seminar

The higher seminar is a place where we together explore and discuss issues that have emerged through the various artistic research processes that take place at the Royal Institute of Art. Each seminar has a form and content that reflect the specific question and artistic project that we are invited to engage with. The core of the higher seminar is the communal thinking and sharing of methods and experiences in the middle of an artistic research process.

About the book

Refugee Heritage is comprised of the first four parts of the Annex 5 UNESCO nomination dossier for the inscription of Dheisheh Refugee Camp as a World Heritage Site, and an Appendix containing architectural interventions, conversations and responses, produced over the course of the last six years with the participation of organizations and individuals, politicians and conservation experts, activists, and governmental and non-governmental representatives. The publication of this book has been made possible with the generous support of the Royal Institute of Art, Stockholm; IASPIS, the Swedish Arts Grants Committee’s International Programme for Visual Artists; Van Abbemuseum; Art Jameel in Dubai.
https://artandtheory.org/collections/frontpage/products/coming-soon-refugee-heritage

About DAAR

For almost a decade DAAR – Sandi Hilal and Alessandro Petti -, together with the refugee community, heritage experts, activists, artists and researchers, have produced exhibitions, public gatherings, and a book-nomination dossier to confront dominant Western conceptions of heritage and presents different narratives, reorienting heritage towards non-hegemonic forms of life and collective memory. www.decolonizing.ps

About Hurting and Healing

The exhibition Hurting and Healing contains a series of works that present concrete proposals for how new cultural heritage can be imagined. They shift, twist and turn existing perceptions of how the presence of the past works in our time, or might do so in the future. Works address historical colonial exploitation, inequality and the devastation caused by global capitalism.

The exhibition is curated by Charles Esche together with Susanne Ewerlöf and Cecilia Widenheim and produced in close collaboration with the Van Abbemuseum, with generous support of the Mondriaan Fund, the Delegation of Flanders in the Nordic Countries and the Embassy of Belgium.

Links to the book-dossier Refugee Heritage

(Introduction in English)
http://www.decolonizing.ps/site/wp-content/uploads/2021/05/REFUGEE-HERITAGE-PRELUDE-pp.01-pp45.pdf

(Introduction in Arabic)
http://www.decolonizing.ps/site/wp-content/uploads/2021/05/REFUGEE-HERITAGE-ARABIC-pp.268-pp328.pdf

Full nomination dossier
https://artandtheory.org/collections/new-releases/products/coming-soon-refugee-heritage

Senast uppdaterad

Public Lecture | Art-Rite REDUX: Martin Groch

In English, open for all. Off-line only.

The Text Area at The Royal Institute of Art presents a lecture by Martin Groch, a Slovak-born graphic designer and illustrator currently based in Brussels.

In 2020, Natasha Marie Llorens invited Groch to collaborate on a project to design the covers for the weekly reading assignments for the MA Seminar in Art Theory. Groch designed and type-set sixteen zines for the spring term of 2021 and helped type-set most of the zines for the fall term of 2020. On Tuesday, May 17th, Groch will expand on the project from the designer’s perspective, touching on the ideas:

Art-Rite and how it all started with a ”strange commission”. About bootlegging a seminal art magazine and why to do so. How that became a joyful & hard & almost everyday work for two months. About irony and its importance in editing, drawing and life. About the function of unnecessary references. About drawing penises and vaginas, and how to depict them as cartoon characters. And why are we all in drag? About the importance of publishing for a small group of readers. About a mixture of ”the very low” and “a classic”. About being suspicious of a given content. About working with a curator who for the sake of getting the job done improvises as a printer. About not so feel-good Feminism. Why Mr Peanut, why Carolee Schneemann, why square cows, and how are they all connected? Are they?! How important is trust? Why does all that feel good in the end? And how easy and difficult was all of that.

The lecture is given in the framework of an intensive course on producing anti-canonical zines taught by Martin Groch and Natasha Marie Llorens. The course is offered as an elective in the Text Area in Spring 2022.

Senast uppdaterad

Annika Larsson: Alien Laughter

At the Royal Institute of Arts’ Lyssningsrummet/Listening Room, 17 May 19:00–20:30 as part of World Academic Forum 2022.

Register here to take part

’Alien Laughter’ is a collaborative project between Robin Hayward (Tuba Player, Composer), E.I The Blob, Daniel M Karlsson (Composer) and Annika Larsson (Time-based Artist).

What are the challenges for working together across human-non-human boundaries? How could moving, vibrating, laughing bodies and images, as non-human and non-conscious agencies, challenge our notion of human agency and lead us to other places of power where meaning and matter are intra-twined? What new forms of collaboration emerge when we re-situate ourselves as spontaneously responsive, moving, embodied living beings?

The Concert Lecture ”Alien Laughter” invites scientists, musicians and artists to a multi-layered conversation with the digital interactive image-organism E.I. The Blob. Interested in communication that goes beyond instrumental language, subjectivity and reason, the event sets out to explore laughter beyond human laughter, as well as ways to open up the presumed closeness and predictability of digital machines and systems towards more unknown protocols that allow for spontaneous movement and change. Inspired by theories of quantum physics, the transformational powers of matter in vibration will here be enacted and explored with voice as well as digital and analogue sounds.

Senast uppdaterad

Camila Marambio at Venice Biennale 2022

The Chilean pavilion representing Chile at the 59th Venice Art Biennale is hosting the collective and interdisciplinary project Turba Tol Hol-Hol Tol, curated by Camila Marambio. Turba Tol Hol-Hol Tol is a collective project illuminating a wet fiction, an experimental path towards conserving the peatlands of Patagonia. It brings together a multidisciplinary team of Chilean creatives: Ariel Bustamante, sound artist, Dominga Sotomayor, filmmaker, Carla Macchiavello, art historian, Alfredo Thiermann, architect and Juan Pablo Vergara, management as well as scientists, indigenous activists, and other multinational collaborators.

In February 2022, Camila Marambio and Ariel Bustamante hosted a sound experiment workshop at Lyssningsrummet at the Royal Institute of Art linked to the Turba Tol Hol-Hol Tol

Since February 2021, Camila Marambio has been a postdoc fellow of The Seedbox: A Mistra Formas Environmental Humanities Collaboratory, tracking the traces of environmental change, exploring emergent ecologies, at Linkoping University, hosted by the Royal Institute of Art.

Artist, curator and writer Camila Marambio is the Royal Institute of Art’s first postdoc fellow. As part of her research and writing process, Camila creates situations for herself and her collaborators from across the globe to discuss, perform and further explore their crossing overs in relation to the study of vitality, mortality, aging, and cancer.