För att se denna webbplats vänligen uppgradera eller använd en annan webbläsare. Prova antingen Chrome, Safari, Firefox, Opera eller Microsoft Edge.

Forskarutbildning

Konstnärlig doktorsexamen

Kungl. Konsthögskolan bedriver forskarutbildning i samarbete med konstnärliga fakulteten i Malmö, Lunds universitet, som har examensrätten. Kungl. Konsthögskolan har för närvarande två doktorander. Målet är den konstnärliga doktorsexamen där avhandlingen består av ett dokumenterat konstnärligt forskningsprojekt (180 hp).

Doktoranden har kontakt med en huvudhandledare som är professor vid Kungl. Konsthögskolan samt en extern bihandledare. Två gånger per år upprättar doktoranden tillsammans med sin handledare en individuell studieplan, där utbildningen planeras och dokumenteras. Utbildningen innehåller obligatoriska och valbara kurser (2 x 30 hp), delseminarier och en avslutande disputation.

Forskarutbildningen innebär en anställning vid Kungl. Konsthögskolan under fyra år. I tjänsten ingår upp till 20 procent institutionstjänstgöring, med bland annat undervisning på grundnivå. Anställningen utökas med motsvarande tid.

Läs mer om den allmänna studieplanen genom att klicka här.

Zero Magic: Shifting the Valuation Convention

Simon Goldin

2016
Simon Goldin (ramverk Goldin+Senneby)
Zero Magic: Shifting the Valuation Convention

Forskarutbildningen var ett samarbete mellan Kungl. Konsthögskolan och Konstnärliga fakulteten, Lunds universitet. (2016)

Upscaling, Training, Commoning

Ana Džokić 

2017
Ana Džokić (ramverk STEALTH-unlimited)
Upscaling, Training, Commoning

Forskarutbildningen var ett samarbete mellan Kungl. Konsthögskolan och Konstnärliga fakulteten, Lunds universitet. (2016)

Kroniska tillstånd – om tidens materialitet och teatralitet

Kajsa Dahlberg

2024
Kajsa Dahlberg
Tidal Zones – Filming Between Life and Images

Forskarutbildningen var ett samarbete mellan Kungl. Konsthögskolan och Konstnärliga fakulteten, Lunds universitet. (2016)

Engagemang för en revolutionär framtid

Oscar Lara

I en tid av en synbarligen oönskad men oundviklig globaliseringsprocess finns det enorm aptit för att producera konstnärliga projekt som undersöker kapitalistiska modeller, slår ner på postkoloniala relationer eller stödjer illa behandlade minoriteter. Men varför gör vi det? Hur påverkar de sociala praktikerna de mänskliga grupperingar som vi så brett förklarar oss hjälpa? Och vem är det som i verkligheten drar nytta av dessa utbyten?

Projektet undersöker existerande strategier inom social praktik och analyserar resultaten för att förstå deras verkliga betydelse för de sociala grupper som den berör. Projektet vill sedan föreslå nya sätt för konstnärlig produktion som kan leda till strukturella förändringar, utan de tidskrävande processer som strategiska modeller har följt, och ändå nå längre än att bara generera dialoger.

Forskarutbildningen är ett samarbete mellan Kungl. Konsthögskolan och Konstnärliga fakulteten, Lunds universitet. (2016)

Den utopiska bilden – absolut och inkomplett. Förutsättningarna för en utopisk funktion inom konst och konstnärsfilm

Emanuel Almborg

2021
Emanuel Almborg
Towards A Pedagogy of the Utopian Image

Forskarutbildningen var ett samarbete mellan Kungl. Konsthögskolan och Stockholms konstnärliga högskola/Konstnärliga fakulteten, Lunds universitet. (2014)

Viets mentalitet

Melanie Gilligan

2022
Melanie Gilligan
Treating the Abstract of Capital Concretely: Films Against Capitalism

Forskarutbildningen var ett samarbete mellan Kungl. Konsthögskolan och Stockholms konstnärliga högskola/Konstnärliga fakulteten, Lunds universitet. (2014)

Samhället är en workshop

Olivia Plender

Vad händer när gränserna suddas ut mellan konstnär och publik, när relationen förändras så att åskådarna blir medskapare och när en utställning eller performancetillställning kan förstås som en form av forskning? Projektet använder olika metoder som härstammar från flera av 1900-talets historiska modeller inom fri konst, teater och utbildning, och i vilka man la tonvikt på ”kreativitet” och ”lekfullhet” som verktyg för individuell frigörelse från de till synes ”icke-autentiska” sociala relationerna som uppstår i hierarkiska institutionella strukturer. Syftet med projektet är att hitta nya former för samverkan som står i kritisk relation till de formella och informella institutionella strukturerna inom den samtida kunskapsekonomin.

Forskarutbildningen är ett samarbete mellan Kungl. Konsthögskolan och Konstnärliga fakulteten, Lunds universitet. (2012)