För att se denna webbplats vänligen uppgradera eller använd en annan webbläsare. Prova antingen Chrome, Safari, Firefox, Opera eller Microsoft Edge.

Organisation

Konsthögskola och myndighet

Kungl. Konsthögskolan är en konsthögskola och en myndighet som råder under Utbildningsdepartementet. Verksamheten finansieras till stor del av statliga anslag, och delar av den forskning som bedrivs här finansieras genom anslag från till exempel Vetenskapsrådet. Vi verkar såväl inom ramen för vad som bland annat står i högskolelagen och högskoleförordningen som inom ramen för Standarder och riktlinjer för kvalitetssäkring inom det europeiska området för högre utbildning (ESG).

Kungl. Konsthögskolans uppdrag är att anordna utbildning och bedriva forskning inom konst. Vårt uppdrag definieras i lagar, förordningar, ESG och i de regleringsbrev som finns hos Ekonomistyrningsverket.

Kungl. Konsthögskolans verksamhet regleras också genom interna mål- och styrdokument och verksamheten redovisas i årsberättelser och genom utvärderingar. Dessa återfinns i lärosätets dokumentarkiv.

Styrelse

Högskolestyrelsen är KKH:s högsta beslutande organ. Styrelsen ska ha inseende över högskolans alla angelägenheter och svarar för att dess uppgifter fullgörs

Ordförande
Ewa Kumlin, f.d. verkställande direktör

Vice ordförande
Per Olsson Fridh, generaldirektör

Rektor
Sanne Kofod Olsen

Ledamöter utsedda av regeringen för perioden 1 oktober 2024-30 april 2028

Patrick Amsellem, överintendent
Karina Ericsson Wärn, rektor
Therése Iveby Gardell, universitetsdirektör
Matts Leiderstam, bildkonstnär
Anna Serner, konsult
Dragana Vujanovic Östlind, chefsintendent

Lärarrepresentanter
Lone-Pia Bach, professor
Lars Hammarström, lektor
Kristina Jansson, professor

Studentrepresentanter
vakant, utses HT 2025
vakant, utses HT 2025
vakant, utses HT 2025

Fackliga representanter
Daniel Norrman, ST
vakant (SACO-S)

Adjungerade
Lina Bjerneld, prorektor
Malin Hell, förvaltningschef 
Sarah Heuberger, ledningssamordnare 

Ledning

Kungl. Konsthögskolans ledning består av rektor, prorektorer, förvaltningschef samt prefekt, som tillsammans med studentrepresentant, även utgör högskolans Ledningsråd.

Rektor
Sanne Kofod Olsen leder verksamheten och är Kungl. Konsthögskolans främsta konstnärliga och akademiska företrädare. Rektor är ansvarig myndighetschef och ledamot i högskolans styrelse.

Vicerektor för forskning
Axel Andersson är vicerektor för forskning och lektor i konsthistoria.

Vicerektor för kvalitetssäkring
Björn Larsson är vicerektor för kvalitetssäkring och lektor med inriktning på fotografi.

Prorektorer
Lina Bjerneld är prorektor samt ställföreträdande rektor med ansvar för Lärar- och doktorandförslagsnämnden.                   

Björn Larsson är prorektor med övergripande ansvar för lärosätesansvar för kvalitetssäkring av utbildning.

Förvaltningschef
Malin Hell är förvaltningschef med ansvar för beredning av ärenden som rektor eller högskolestyrelsen ska fatta beslut om. I uppdraget ingår att säkerställa professionellt stöd till utbildning och forskning samt svara för att lärosätet uppfyller kraven som myndighet. 

Prefekt
Agneta Linton är prefekt för Institutionen för utbildning och forskning inom fri konst och arkitektur.

Institution och institutionsnämnd

Kungl. Konsthögskolan har en institution: Institutionen för utbildning och forskning inom fri konst och arkitektur som erbjuder utbildningar inom fri konst och arkitektur.

Fri konst är indelat i fyra områden med olika inriktningar: 2D-området rymmer måleri och grafik, 3D-området omfattar skulptur och tredimensionell gestaltning, Mindepartementet är namnet på den plattform där lärosätet har samlat rörlig bild, fotografi, ljud och performance, Text-området omfattar konstteori, konsthistoria och skrivande – de diskursiva praktiker som omger konsten och som konstnärliga praktiker använder sig av.

Varje område leds av en områdesansvarig:

Vidare hålls regelbundna möten i Programprofessorskollegiet för professorerna i fri konst, i Råd för utbildning och forskning för samtliga professorer, i Vidareutbildningskollegiet för lärarna som håller i fristående kurser och i Verkstadskollegiet för verkstadslärarna.

Fristående kurser på avancerad nivå ges inom fri konst och arkitektur. Institutionen ansvarar också för lärosätets forskning och samarbeten som rör forskarutbildning. 

Vid institutionen finns en institutionsnämnd som dels är rådgivande mot prefekt, dels är beslutande i kollegiala frågor som rör utbildning och forskning.

Institutionsnämnd

Följande ledamöter ingår i institutionsnämnden:

Ordförande
Agneta Linton, prefekt

Ordinarie
Lone-Pia Bach, professor
Johanna Gustafsson Fürst, professor
Emma Kihl, lektor
Marie-Louise Richards, adjunkt
Erik Thulén, adjunkt
Tris Vonna Michell, professor
studentrepresentant utses HT 2025
studentrepresentant utses HT 2025Suppleanter
Åsa Andersson Broms, lektor
Carl Johan Erikson, lektor
Jasmine Hinks, adjunkt

Högskoleråd

Högskolerådet bereder kollegiala ärenden som är av betydelse för hela lärosätet och är rådgivande gentemot rektor i dennes roll.

Följande ledamöter ingår i Högskolerådet:

Ordförande
Sanne Kofod Olsen, rektor

Ständiga ledamöter
Agneta Linton, prefekt
Axel Andersson, vicerektor för forskning och lektor i konsthistoria

Ordinarie
Åsa Andersson, forskningshandläggare
Jonas Dahlberg, professor
Oskar Hult, lektor
Jenny Olsson, adjunkt
Danielle Thelin, controller
studentrepresentant utses HT 2025
studentrepresentant utses HT 2025

Forskningsråd

Forskningsrådet bereder strategiska och forskningsetiska frågor i relation till forskning inom institutionen samt är rådgivande gentemot rektor i dennes roll. Rådet behandlar intresseanmälningar samt bereder forskningsansökningar för beslut i institutionsnämnden.

Följande ledamöter ingår i Forskningsrådet:

Ordförande
Axel Andersson, vice-rektor för forskning, lektor i konsthistoria

Ordinarie
Blaise Kirschner, professor
Runo Lagomarsino, doktorand
Natasha Marie Llorens, professor
Johan Örn, lektor

Biblioteksnämnd

Biblioteksnämnden är rådgivande i frågor som rör bibliotekets inriktning och utveckling och tar fram en inköpspolicy i nära dialog med bibliotekarie.

Följande ledamöter ingår i Biblioteksnämnden:

Ordförande
vakant

Ordinarie
Emma Kihl, lektor
Asier Mendizabal, professor
Marie-Louise Richards, adjunkt
studentrepresentant utses HT 2025

Suppleant
Lina Bjerneld, professor

Förvaltning

Förvaltningen svarar för högskolans administrativa stöd till styrelsen, rektor och institutionen. Förvaltningens medarbetare har hög kompetens och arbetar systematiskt för att ge kärnverksamheten de bästa förutsättningarna för att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet.

Förvaltningen består av fyra enheter och leds av förvaltningschefen:

  • Fastighet och service
  • HR
  • Ekonomienheten
  • Utbildnings- och forskningsadministrativa enheten

Därutöver finns Rektors kansli som leds av rektor, med funktionerna Kommunikation, Ledningsstöd och Utställningsstöd.

Övriga nämnder och råd

I högskolans övriga nämnder och råd ingår representanter från såväl ledning som medarbetare och studenter.

Antagningsnämnder

Antagningsnämnder sätts samman vid antagning till program och fristående kurser. I antagningsnämnderna finns även Kungl. Konsthögskolans studenter representerade, och i antagningsnämnden till programmen ingår även en extern ledamot. Ledamöterna i Antagningsnämnderna varierar år från år.

Disciplinnämnd

Disciplinnämnden handlägger ärenden om disciplinära åtgärder mot studenter. Rektor är ordförande för disciplinnämnden. Nämnden består i övrigt av en lagfaren ledamot, som ska vara eller ha varit ordinarie domare, och en företrädare för lärarna vid högskolan, som rektor utser. Studenterna vid högskolan har rätt att vara representerade i nämnden med två ledamöter.

Följande ledamöter ingår i Disciplinnämnden:

Ordförande
Sanne Kofod Olsen, rektor

Ordinarie
Magnus Åhammar, lagfaren ledamot
Marie-Louise Richards, adjunkt
studentrepresentant utses HT 2025
studentrepresentant utses HT 2025

Suppleant
Andreas Hammar, adjunkt

Lärar- och doktorandförslagsnämnd

Lärar- och doktorandförslagsnämnden (LFN) är ett beredande organ som bistår prefekt eller rektor vid rekrytering av lektorer (dock ej vikarierande), professorer, postdoktorer och doktorander. 

Följande ledamöter ingår i LFN:

Ordförande
Lina Bjerneld, prorektor samt ställföreträdande rektor

Ordinarie
Jonas Dahlberg, professor
Johanna Gustafsson Fürst, professor
Ulrika Rosengren Gustafsson, adjunkt
studentrepresentant utses HT 2025

Suppleanter
Blaise Kirschner, professor
Alessandro Petti, professor
Marie-Louise Richards, adjunkt
studentrepresentant utses HT 2025

Råd för hantering av stiftelser och stipendier

Rådet för hantering av stiftelser och stipendier (Stipendierådet) har i uppgift att inom fri konst och arkitekturområdet ta fram beslutsförslag till de eller den beslutsfattare som företräder stiftelser vars ändamål innebär att personer som är verksamma vid KKH eller verksamheter som är knutna till KKH erhåller medel (vanligtvis stipendier).

Följande ledamöter ingår i Rådet för hantering av stiftelser och stipendier:

Ordförande
Björn Larsson, lektor

Ordinarie
Åsa Andersson Broms, lektor
Martin Christensen, adjunkt
Kristina Janni Ståhl, adjunkt
Natasha Marie Llorens, professor

Suppleant
vakant

Arbetsmiljö- och lika villkorsråd

Arbetsmiljö- och lika villkorsrådet ska utveckla, samordna och följa upp frågor om fysisk, organisatorisk och social arbetsmiljö samt frågor om lika villkor för studenter och personal vid KKH.

Följande ledamöter ingår i Arbetsmiljö- och lika villkorsrådet:

Ordförande
Rickard Stöhr, HR-chef

Ordinarie
Annette Felleson (ST)
Malin Hell, förvaltningschef
Agneta Linton, prefekt
Jenny Olsson, verkstadskoordinator
Anna-Karin Rapp, HR-generalist
Patrik Söderstam, studentombud
vakant (SACO-S)
vakant (huvudskyddsombud)
studentrepresentant utses HT 2025
studentrepresentant utses HT 2025

Personalansvarsnämnd

Personalansvarsnämnden sammankallas vid behov och beslutar om skiljande från anställning på grund av personliga omständigheter, disciplinansvar, åtalsanmälan och avstängning.

Följande ledamöter ingår i Personalansvarsnämnden:

Ordförande
Sanne Kofod Olsen, rektor

Ordinarie
Mikael Beckman-Thoor (SACO-S)
Ulrika Rosengren Gustafsson, adjunkt
vakant (ST)

Suppleant
Johanna Gustafsson Fürst, professor
Andreas Hammar (SACO-S)

Kvalitetsarbete

Kungl. Konsthögskolans systematiska kvalitetsarbete är grunden för utvecklingen av vår verksamhet och bedrivs på alla nivåer och involverar samtliga medarbetare och studenter. 

Vårt kvalitetssäkringssystem kan beskrivas som en ständigt pågående dialog mellan lärare, studenter, ledning, förvaltning och omvärldsrepresentanter kring utbildningens och forskningens innehåll, utformning, genomförande och kvalitet. 

Lika villkor, inkludering, hållbarhet, internationalisering och samverkan är viktiga aspekter som beaktas för att vår utbildning och forskning ska hålla hög kvalitet. 

Kvalitetsarbetet bedrivs cykliskt och ska vara ändamålsenligt och resurseffektivt. Högskolans alla processer ska kännetecknas av transparens och lika villkor. 

Riktlinjen för kvalitetssäkring av utbildning och forskning vid Kungl. Konsthögskolan, säkerställer, tillsammans med våra övriga styrdokument, konstnärlig såväl som akademisk integritet och frihet inom vår utbildning och forskning och att eventuella oegentligheter i verksamheten uppmärksammas.

Ladda ner ”Riktlinje för kvalitetssäkring av utbildning och forskning vid Kungl. Konsthögskolan” (pdf) här.

Lärarkår

Kungl. Konsthögskolans lärarkår består av högt utbildade och erfarna lärare. De flesta av våra lärare är konstnärer eller arkitekter och har en aktiv och ansedd konstnärlig praktik. I kollegiet finns också mycket erfarna tekniker och hantverkare som stöder studenterna i verkstäderna. Vårt kollegium samlar lärare med olika konstnärliga inriktningar och erfarenheter från olika delar av världen.

Studentkår

Kungl. Konsthögskolans studentkår Club Mejan för studenternas talan och finns representerad i Kungl. Konsthögskolans styrelse, nämnder och råd.

Kontakt: clubmejan@kkh.se

Dokumentarkiv

Årsredovisning

Skulpturmodellsalen på Kungl. Konsthögskolan, 2024 Foto: Alexander Beveridge

Kungl. Konsthögskolans årsredovisning 2024 (pdf)

Visselblåsarfunktion

Varför visselblåsa?

Kungl. Konsthögskolan strävar efter att vara en öppen och transparent arbetsplats där missförhållanden inte ska förekomma. För att tillsammans motverka och förebygga eventuella missförhållanden inom myndigheten erbjuder vi dig som är eller har varit verksam vid Kungl. Konsthögskolan möjligheten att visselblåsa, se mer om detta nedan.

Kungl. Konsthögskolan använder Visslans visselblåsarkanal. Kanalen säkerställer din anonymitet och du når den genom att klicka här: Till Visslans visselblåsarkanal.

Vem kan rapportera?

Du som är eller har varit verksam vid Kungl. Konsthögskolan kan använda dig av Visslans visselblåsarkanal.

Är du osäker, uppmuntrar vi dig att läsa mer i Riktlinje för hantering av visselblåsning. Du hittar den i högskolans dokumentarkiv under ”Visselblåsning”.

Vad kan rapporteras?

Vid misstanke om missförhållanden inom högskolan – och om dessa missförhållanden bedöms ha ett allmänintresse – finns möjlighet att visselblåsa. Mer om detta finns att läsa i Riktlinje för hantering av visselblåsning: ”Visselblåsning”.

Du behöver i din rapport inte presentera bevis för din misstanke, men alla rapporteringar måste lämnas i god tro.

Hur hanteras rapporteringen?

Rapporteringen hanteras konfidentiellt. Samtliga personuppgifter som saknar relevans för rapporteringen kommer att raderas. Ärendet sparas endast så länge det är nödvändigt.

Kontaktuppgifter till Okapia AB: Email: clientsupport@visslan.se
Växelnummer: +46 10-750 08 10