Ansökningsperioden öppnar den 25 februari 2025. Ansökan sker via en ansökningslänk som under ansökningsperioden går att hitta under respektive kurssida. | |
Kursen Individuellt projekt inom rörlig bild riktar sig till dig som vill ha en fokuserad arbetsperiod och ett forum för att fördjupa dig i och diskutera frågor kring rörlig bild inom ditt egetoch andra studenters konstnärskap. Stora delar av kursen utgår från självständigtarbete där studenten fokuserar på sin konstnärliga process och arbetar med sitt projekt.
I kursen ingår individuell handledning där vi diskuterar innehåll, teknik och form i varje students arbete för attfördjupa förståelsen för den egna metodiken i skapandet av rörlig bild och utveckla arbetsprocessen. Kursen innehåller även moment där arbetena diskuteras med hela gruppen och inbjudna konstnärer. Dessa moment skapar ett forum för fördjupaddiskussion och kunskapsdelning. Syftet är även att bidra till samtal kring vilken roll rörlig bild kan ha som konstform i samtidens hypermedierade värld och hur den individuella skapandeprocessen förhåller sig till denna.
Ditt projekt kan vara inom olika former av rörlig bild, såsom flerkanaliga och rumsliga installationer, dokumentärfilm, animation, essäfilm, 360-video eller annat. För att delta i kursen krävs att du självständigt kan filma, samla in och redigera video- eller filmmaterial för ditt projekt. Kursen inkluderar inte grundläggande undervisning i filmning eller redigering, och vi kan inte heller erbjuda teknisk utrustning utöver klippdatorer.
Kursinnehåll
Det har aldrig tidigare funnits så mycket rörliga bilder som idag. De omger oss genom enheter som mobiltelefoner, spelkonsoler, skärmar och projektorer, både hemma, på arbetsplatser och i kommersiella samt offentliga miljöer. För många av oss är tekniken tillgänglig för att skapa, reproducera och sprida rörliga bilder.
Men vilka bilder är det egentligen som skapas? Vi matas kontinuerligt med intryck från olika källor, med varierande avsändare och olika syften. Vilken roll kan de rörliga bilder som konstnärer skapar ha i denna audiovisuella värld? Försvinner de bland mängden visuellt material, eller kan de, genom sitt formmässiga uttryck, material, syfte och kontext, utgöra en motpol eller en reflektion över dagens oändliga flöde av rörliga bilder?
Sedan videokonstens uppkomst har konstnärer experimenterat med mediets potential – att berätta historier över tid, kombinera färg, ljud, bild och text. De har förhållit sig till film som både massmedium och konstnärligt uttryck, ifrågasatt dess kommersiella karaktär och dess roll i dokumentation och representation av verkligheten samt i skapandet av fantasivärldar.
I Individuellt projekt inom rörlig bild arbetar och vidareutvecklar studenten ett eget utformat projekt. Under kursens gång kommer studenten att få både personlig handledning och handledning i grupp för att fördjupa, kritiskt reflektera över och utveckla sitt konstnärliga arbete inom rörlig bild. Samtalen och handledningen utgår från de frågeställningar, medium och metoder som uppstår inom gruppen och reflekterar över hur dessa förhåller sig till samtiden.
Kursupplägg
I centrum av kursen står studentens individuellt utformade projekt och arbetet med att uppnå det mål som studenten har satt upp för detta. Under kursen kommer vi att ha både handledningssamtal och gemensamma möten för att reflektera, diskutera och stödja studenten i den konstnärliga processen.
Kursen börjar i början av juni med två introduktionsdagar. Under dessa dagar kommer kursdeltagarna att presentera sig själva och sina projekt för gruppen. Dagarna följs sedan upp med individuella handledningsmöten med kursansvarig lärare, Rut Karin Zettergren. Vid dessa möten får studenterna vägledning för att utveckla sina projekt och projektplaner vidare. Därefter arbetar studenterna självständigt med sina projekt.
I juli har studenterna ytterligare sessioner med individuell handledning kring sina projekt, denna gång med en gästlärare med kompetens inom rörlig bild. Samma månad arrangeras också en gemensam seminariedag där en inbjuden konstnär presenterar sitt arbete.
I augusti fortsätter studenterna att arbeta självständigt med sina projekt fram till den sista gemensamma kursveckan. Då presenterar de sina arbeten och får respons från studentgruppen, kursansvarig lärare och en inbjuden gästkonstnär.
Under hela kursperioden har studenterna tillgång till Kungl. Konsthögskolans videoavdelning med klippdatorer på Mindepartementet på Skeppsholmen, måndag till fredag mellan kl. 09.00 och 15.30. Observera att Konsthögskolans verkstäder i övrigt, inklusive teknikutlåningen, är stängda över sommaren.
Omfattning | 18 hp |
Nivå | Grundnivå |
Undervisningsspråk | Svenska och/eller engelska |
Behörighetskrav | Grundläggande behörighet: Grundläggande behörighet för kurser på grundnivå. Särskild behörighet: 60 hp i fri konst eller motsvarande. Studentens kunskaper inom digital video och/eller filmmediet skall vara tillräckliga för att självständigt kunna filma och redigera sitt individuellt utformade projekt. |
Urval | Urval sker utifrån föreslagen individuell projektplan på max 2 A4 sidor. I projektplanen bör projektidé, där konstnärliga frågeställningar, processer, teknologiska val och teoretiska aspekter framgå, samt gärna en tidsplan, samt 3–4 arbetsprover av konstnärliga verk, varav minst ett inom rörlig bild. |
Kursdatum | 9 juni–29 augusti 2025 |
Ansvarig lärare | Rut Karin Zettergren |
Kontakt | rut-karin.zettergren@kkh.se (angående kursinnehåll) helena.falldin@kkh.se (studieadministrativa frågor) |