För att se denna webbplats vänligen uppgradera eller använd en annan webbläsare. Prova antingen Chrome, Safari, Firefox, Opera eller Microsoft Edge.

A Familiar Feeling of Now: Senay Berhe på Fotografiska

Senay Berhe. Foto: Malin Zimm

Senay Berhe går andra året på Kungl. Konsthögskolan och arbetar som konstnär med film och fotografi. Utställningen AFamiliar Feeling of Now är den tredje i Fotografiskas serie Emerging Artists, där svenska talanger delar sina visioner med publiken.


Vad har du för relation till fotografi?  
Nu är alla fotografer, med ständig tillgång till kameran. När man var liten var det bara högtider som dokumenterades. Jag gillar digitaliseringen – att det går snabbt och att tröskeln är lägre. Men jag fotar sällan med mobilen, jag använder kamera. Jag bestämde mig 2016 för att arbeta med fotografi, men jag har fotograferat längre än så. Jag har en filmbakgrund, men när alla mina fotografkompisar började filma, valde jag att satsa på foto. Jag har gjort musikvideor och annat, vissa tankar och idéer kommer tillbaks, och här på skolan har jag börjat utforska filmformatet på nytt.  

Hur skulle du beskriva din bildvärld?   
Jag brukar se mina bilder utan början och utan slut, men någonstans i mitten. Jag gillar också vad bilderna själva förmedlar, jag vet inte alltid vad det är för känsla, men bilden kan vara ett avtryck av den plats där man själv är, i sinnet. Jag gillar stillsamhet. Nu har jag just kommit hem från en resa i Kenya och Zanzibar i sex veckor, där jag filmat och fotograferat väldigt många olika vackra, ofta meditativa miljöer. Jag gillar naturen, och återkommer ofta till en blandning av natur och förort, som där jag är uppvuxen i Fisksätra. Som miljonprogram är det väldigt malplacé, mitt i skogen. Den sortens möte hör till det jag ofta fotar, miljöer med en slags motsägelser.  
 
Varför sökte du dig till Kungl. Konsthögskolan?  
Jag sökte till Mejan första gången för 20 år sedan, efter att ha gått en förberedande skola. Jag kom inte in då, och fortsatte jobba med bilder. Under covidåren fick jag en tankeställare – jag borde göra det jag verkligen vill. Jag tror det passar mig bra egentligen, att ha mer erfarenhet med mig in i utbildningen. Något som jag börjat tänka på är hur viktigt det är med hälsa och välmående, att ta hand om sig själv. Jag har haft mycket att göra med fyra utställningar förra terminen, och utställningen på Fotografiska innebar ett intensivt arbete under ett par månader. Man får vara rädd om sig själv, jag försöker jobba med att sätta gränser.  
 
Din utställning på Fotografiska pågår just nu, berätta mer om den?  
Titeln funderade jag på fram och tillbaka men landade till slut i A Familiar Feeling of Now. Den välbekanta känslan sammanfattar min syn på vardagen, där jag försöker visa det stillsamma i nuet. Utställningen är den tredje i ett tema som Fotografiska kallar Emerging Artists. Jag visar fotografiska verk som sträcker sig tillbaka till 2016 då jag började fotografera, från min tid i New York bland annat.  
 
Vad har du på gång härnäst?  
Jag skulle gärna arbeta med konst i det publika rummet, arbeta med ljus och rörlig bild, projektioner, offentliga installationer. Det är mycket att sätta sig in i, tillstånd och tekniska lösningar, men det skulle vara kul att nå människor i deras vardagsmiljöer. Jag hämtar intryck och min inspiration från nya upplevelser, platser, film, musik, vänner, familj, livet som pågår. Jag tröttnar aldrig på vardagen.  

Senay Berhe: A Familliar Feeling of Now 
Fotografiska Stockholm,17 november 2023 – 10 mars 2024

Bildgalleri, rulla i sidled för att se bilder.
1 / 8
Senay Berhe. Foto: Malin Zimm
Bild: Fotografiska
©Senay Berhe
©Senay Berhe
©Senay Berhe
©Senay Berhe
©Senay Berhe
Bild: Fotografiska