För att se denna webbplats vänligen uppgradera eller använd en annan webbläsare. Prova antingen Chrome, Safari, Firefox, Opera eller Microsoft Edge.

Jenny Olsson: ”Grafiken ger mig möjlighet att tänka i lager”

Jenny Olsson, adjunkt i fri konst/grafik vid Kungl. Konsthögskolan. Foto: Alexander Beveridge

Mitt i grafikverkstaden står en tysk koppartryckspress av märket Krause från tidigt 1900-tal. När Kungl. Konsthögskolans grafikverksamhet flyttade ut till Skeppsholmen i slutet av 1950-talet fanns pressen redan där – troligtvis hade den tidigare använts av marinen för att trycka sjökort. I dag är den en del av grafikverksamhetens djuptryck och används för att trycka exempelvis etsningar och torrnål. Ansvarig för verkstaden är Jenny Olsson, konstnär och adjunkt i fri konst/grafik, som har varit anställd vid Kungl. Konsthögskolan sedan 2010.

Vad är din bakgrund inom konst, och hur hamnade du på just Kungl. Konsthögskolan?

– Tidigt när jag gick på konstskolor kom jag i kontakt med grafiken, och jag tyckte att det var väldigt roligt, vilket gjorde att jag fokuserade på det under en lång tid. Senare jobbade jag länge på Grafikens hus, som deras master printer, så jag tryckte åt andra konstnärer – en verksamhet som jag fortfarande ägnar mig åt. Det är utmanande, för man måste hitta ett uttryck som blir personligt för den man jobbar med. Det är lite som att jobba som lärare på konsthögskola – att följa studenterna i deras utbildning och vara ett stöd är något som aldrig blir tråkigt. På Grafikens hus hade jag specialiserat mig inom olika etsningstekniker och tryckt mycket av deras editioner i djuptryck och screentryck. Sedan kom det en tjänst på Kungl. Konsthögskolan som jag sökte.

Varför blev grafiken ditt huvudsakliga uttryckssätt?

– Grafik har fungerat som min form, mitt medium och min väg sedan 25 år. Jag har intresserat mig för nya material och tvärvetenskapliga metoder samtidigt som jag har erfarenhet av både traditionella och nya tekniker inom grafik. Då och då har jag gjort avstickare inom andra uttrycksformer för att gestalta mina idéer. Grafiken ger mig möjlighet att tänka i lager, där de får en mening genom kopplingar mellan det tekniska och det gestaltade. Materialen och processen fascinerar mig; det är syra, ljus, metaller och papper. Att arbeta med grafik innebär arbete med kontraster, upplösning och förening, högt tryck, kemiska processer. Det finns mycket att utforska.

– Metoderna, tekniken och trögheten i materialen och det unika uttrycket överensstämmer också med det jag vill förmedla i min konst, och processerna blir en del av min tankerytm.

Vad inspirerar dig i din konst?

– Det kan vara både litteratur och olika typer av förhållningssätt. En roman av Sara Lidman inspirerade till en stor utställning i Katrineholms konsthall 2023, där jag lånade hennes texter och undersökte hur jag relaterade till olika saker i hennes böcker. Det handlade både om min relation till landskapet och om filosofi och mystik.

– Jag har dragits till logiken i Gaston Bachelards böcker om de fyra elementen: vatten, luft, jord och eld. Bachelard laddar elementen med mening och hittar paralleller mellan vetenskap, poesi och filosofi. Där finns komplicerade och oväntade kopplingar mellan världsliga ting och existentiella frågor, fantasi och bilder.

Hur ser du på konst?

– Jag tänker att konst är olika för olika personer och att det finns många olika orsaker och utgångspunkter till att arbeta med konst. Jag tror att lyssnandet efter olika sätt att se och förstå är grundläggande.

Vad är ditt bästa råd till den som är intresserad av en framtid inom konstnärlig verksamhet?

– Var uthållig och ha tålamod. Jobba på, var organiserad och gör alltid ditt bästa. Ha roligt! Försök att vara nyfiken och öppen och fortsätt att utvecklas och utmana dig själv och dina idéer. Ta stöd av dina lärare, kollegor och medstudenter. Ta hand om och respektera din process och var snäll mot dig själv.