För att se denna webbplats vänligen uppgradera eller använd en annan webbläsare. Prova antingen Chrome, Safari, Firefox, Opera eller Microsoft Edge.

Intervju: Dev Dhunsi [MFA ‘24] – Tales They Don’t Tell you

Inför årets avgångs- och kandidatutställning stämde Konsthögskolan träff med ett antal av högskolans studenter, många av dem involverade i kommunikationsarbetet kring utställningarna, andra upptagna med de sista examensutställningarna på Galleri Mejan (Kungl. Konsthögskolans studentgalleri). Utifrån de verk som studenterna planerade att ställa ut under utställningarna på Konstakademien och Marabouparken berättar de här lite mer ingående om sina verk, och sin process och praktik. 

Berätta lite om din installation Tales They Don’t Tell You

Installationen sammanflätar nutid och dåtid genom att tematisera ekosystem, queerteori och mytiska sagor från Vedas (1500-500 f.Kr). På två av fyra väggar hänger bildväv, ”Tales They Don’t Tell You, Past” & “Tales They Don’t Tell You, Future”, och placerade mellan dessa står skulpturerna Total Internal Reflection I, II, III, där komponenterna luft, vatten och tryckta silkestyg skapar rörelse i cylinderform.

Bland annat framträder två manliga vattengudar från indisk mytologi, Mitra och Varuna. Mitra härskar över havens innerliga djup, medan Varuna styr det som ter sig ovan: vågorna, tidvattnet och skummet på havets yta. Vattengudarna, vars relation ofta beskrivs som intim, träffas en gång i månaden: dagen då det är fullmåne, vilket representerar månens två stadier – om att komma och att försvinna.

Bilderna refererar också till serietidningar, spelvärlden och queerhistoriska manifestationer. Ett intressant exempel som tangerar alla tre är dataspelsserien Overwatch, som hittat queerliknande figurer i indiska gudsavbildningar, skapade för flera hundra år sedan. Representationerna återfinns nu i ny tappning genom spelkaraktären Symmetra som spiritualiseras genom knapptrycket ”devi”.

På Avgångsutställningen på Konstakademien valde jag att byta ut min textilbild mot en palestinasjal samtidigt som jag bar en t-shirt med trycket ”Why fight for love when the potential of it is being destroyed”. Detta som en påminnelse om det folkmord som just nu sker inför världens ögon.

Hur arbetade du fram bilderna och hur används de i utställningen?

Fotografierna jag använt i textilframställningen har manipulerats innan själva motivet tas fram, det syns bland annat genom framtidsreferenser som framträder i bakgrundens kulisser.

Jag var otroligt ambitiös när det kom till att göra ut bilderna, jag ville göra det på rätt sätt. Förutom att agera både modell och fotograf under fotograferingstillfället målade jag, med hjälp från min partner, hela mig själv blå. Hela huvudet och hela kroppen täcktes av färgen vilket jag i efterhand tänkt att jag inte alls hade behövt göra. Färgen kan arbetas fram i efterkonstruktionen: genom trådarna och materialets färgnyanser. 

I mina tidigare verk har jag även sytt och bearbetat tyget själv, men valde en annan väg till denna utställning. Vävnaderna är här gjorda i samarbete med en syateljé i Nederländerna som varit aktiv ända sedan 1800-talet. För att få fram rörelser, bildvärldar och tekniska konstruktioner har jag experimenterat i skolans verkstäder. Muralen, Mekatroniken och fotostudion har använts flitigt och genom hela processen.

Vad är din bakgrund inom konst, och vad brukar du arbeta med för tekniker?

Innan Mejan tog jag en kandidatexamen i fri konst från Konsthogskolen i Oslo, det är en stor konstskola med många typer av estetiska uttryck, på många sätt liknar den Konstfack, den andra konsthögskolan i Stockholm. Mitt främsta medium har alltid varit fotografi. Ljud, film, kinetisk teknik och installationer har tillkommit min praktik lite senare.

Hantverk av olika slag har alltid varit närvarande. Mina föräldrar har varit en stor inspirationskälla liksom andra familjeband till Indien där de flesta av mina släktingar är hantverkare och tillhör Ramgarhia (det är så man benämner hantverkare i kastsystemet), sedan flera generationer tillbaka.

Avgångsutställningen visas på Konstakademien till och med den 9 juni, varefter den går att se i digital form på kkh.se. Kungl. Konsthögskolan vill även passa på att gratulera Dev Dhunsi till priset Nordic Photo Book Award 2024. Läs mer om motiveringen och efterföljande projekt här.

Bildgalleri, rulla i sidled för att se bilder.
1 / 4
Dev Dhunsi, Tales They Don't Tell you, Avgångsutställningen, Konstakademien. Foto: Jean-Baptiste Béranger
Dev Dhunsi, Tales They Don't Tell you, Galleri Mejan, 2024. Foto: Jean-Baptiste Béranger
Dev Dhunsi, Tales They Don't Tell you, Galleri Mejan, 2024.
Dev Dhunsi, Tales They Don't Tell you, Galleri Mejan, 2024. Foto: Jean-Baptiste Béranger
Videopresentation av Tales They Don't Tell you på Galleri Mejan, av Dev Dhunsi.