Den 5 december bjuder Kungl. Konsthögskolan och Konstakademien in till seminariet ”Konstakademien och kvarlevorna”, som handlar om anatomi, etik och historieskrivning. Seminariet – som äger rum klockan 13.00–17.00 i Konstakademiens hörsal – fokuserar på frågor om vad som är en värdig hantering av mänskliga kvarlevor i en historisk samling och hur vi kan förstå arvet efter den anatomiska undervisningens historia och dess påverkan i dag. Under seminariet ges exempel på forskning och hantering av kvarlevor.
Från Kungl. Konsthögskolan deltar rektor Sanne Kofod Olsen.
– Jag förväntar mig att vi på seminariet får fördjupad kunskap om denna inte särskilt uppmärksammade historia i ett nyanserat perspektiv, i relation till både människoöden, konstundervisning och dåtidens och nutidens syn på etiska frågor, säger hon och fortsätter:
– Kungl. Konsthögskolan och Konstakademien hänger olösligt samman i ett historiskt perspektiv. Tillsammans utgör och speglar vi en väldigt stor och väsentlig del av svensk konsthistoria. Ett fortsatt samarbete med Konstakademien är för mig väldigt viktigt, så att vi tillsammans kan tjäna och utveckla konsten och visa dess betydelse i samhället i dåtid och nutid.
Anatomi var ett centralt ämne i konstutbildningarna under en stor del av konsthistorien. Vid Konstakademien förekom anatomisk undervisning redan under 1700-talet, och den fortsatte ända fram till 1973. I Konstakademiens samling finns mänskliga kvarlevor i form av skelettdelar, som tidigare användes i akademiens anatomiska undervisning. Seminariet är en del av ett långsiktigt projekt där Konstakademien utreder framtiden för kvarlevorna och den historia de berättar samt uppmärksammar aktuell forskning och nya frågeställningar för framtiden.
I seminariet medverkar bland andra konstnären Simon Ferner, som tog sin masterexamen i fri konst vid Kungl. Konsthögskolan 2024. Hans examensutställning ”Av jord är du kommen” handlade om de mänskliga kvarlevor som hittades på Konstakademien, om människor som försvunnit och om våld och övergrepp i vetenskapens och konstens namn.