Kungl. Konsthögskolan har av Jacob Wallenbergs Stiftelse, Särskilda Fonden, erhållit ett bidrag om totalt 900 000 kronor för att utveckla 3D-områdets verkstadsmiljö i högskolans lokaler på Skeppsholmen.
Med bidraget får studenter möjlighet att möta och arbeta med nya tekniker och skulpturala praktiker i ett utvidgat fält. Det befintliga skulptur- och 3D-området utökas och förbättras, bland annat genom etableringen av en högaktuell maskinpark för digitala tekniker, samtidigt som den praktiska kompetens som krävs för att undervisa inom ämnet utvecklas. Ambitionen är bland annat att skapa en forskningsbaserad kunskapsgrund om nya teknikers inverkan på samtidskonsten.
Sanne Kofod Olsen, rektor vid Kungl. Konsthögskolan, ser hur det för högskolans studenter blir allt viktigare att kunna orientera sig i gränslandet mellan det faktiska och det digitala.
– Det är oerhört glädjande att vi fått medel från Jacob Wallenbergs Stiftelse, Särskilda Fonden. Medlen innebär att vi kan utöka och etablera vårt innovationslaboratorium genom att ta in och investera i ny, specialiserad utrustning. KKH måste erbjuda möjligheter att utforska nya digitala tekniker, inte enbart för att vara en del av framväxandet av ett nytt konstfält, vi vill även prägla fältet med röster från en ny generation konstnärer.
Kofod Olsen säger att det för lärosätets fortsatta utveckling är helt avgörande att kunna investera i högskolans verkstäder.
– Verkstäderna är kärnan i vår verksamhet. Den konstnärliga praktik och den konstnärliga forskning som bedrivs där är själva grunden för vår utbildning. I och med detta följer behovet att ständigt arbeta med och ta fram nya konstnärliga tekniker. Denna utveckling är en självklar del av den konstnärliga utbildningen och forskningen. Ambitionen är att skapa konst som reflekterar den samhälleliga utvecklingen.
De senaste åren har KKH fokuserat på extern finansiering i förhållande till högskolans kärnverksamhet: utbildning och forskning. Arbetet har bland annat lett till att Vetenskapsrådet finansierat delar av KKH:s konstnärliga forskning, men det här är första gången som medel öronmärkta för att bygga upp infrastruktur inom utbildning och forskning tillkommer.
Sanne Kofod Olsen poängterar att den här typen av finansiering är ett fundamentalt villkor för såväl de konstnärliga utbildningarna som för annan högre utbildning.
– Bakom satsningen står en av Sveriges mest betydelsefulla stiftelser inom kultur, forskning och utbildning, och det är jag och hela lärosätet otroligt tacksamma för.
Den kommande utvecklingen av 3d-området innehåller satsningar på bland annat AI, VR/AR, SARA (Spatial Augumented Reality Assisance), Motion Capture, CNC-fräs, Diode-laserskärare samt kompetensutbildning för undervisande personal.