För att se denna webbplats vänligen uppgradera eller använd en annan webbläsare. Prova antingen Chrome, Safari, Firefox, Opera eller Microsoft Edge.

Två alumner med verk i tunnelbanan

Klara Zetterholm, Civilization and its discontents, Galleri Mejan 22–30 april 2022. Foto: Jean-Baptiste Béranger
Klara Zetterholm, Civilization and its discontents, Galleri Mejan 22–30 april 2022. Foto: Jean-Baptiste Béranger

Valeria Montti Colque och Klara Zetterholm, båda utbildade i fri konst vid Kungl Konsthögskolan, ställer under vintern och våren 2023 ut i Stockholms tunnelbana.

Utställningarna som från och med i januari går att se i Skanstull samt Zinkensdamm – Valeria Montti Colque – och på Odenplan – Klara Zetterholm – är en del av kulturförvaltningens så kallade konstväxlingar.

Under 2023 kommer 13 nya utställningar att produceras.

Valeria Montti Colque medverkar med ”Himlajorden på picknick”, ett verk som bland annat tar hela skärmväggen i entréplan på Skanstulls tunnelbanestation i anspråk:

”På Skanstull visar Valeria Montti Colque en film med ett performance som också ligger till grund för hennes verk på Zinkensdamm. ’Himlajorden på picknick’ är ett filmiskt kollage där det dyker upp en mängd magiska karaktärer som utför olika ceremonier ute i naturen och i konstnärens installationer. Valeria Montti Colque gestaltar en berättelse om den dagliga tillvaron, minnen och drömmar. Verken är som fönster och vyer mot en annan värld som finns mitt bland oss”.

Klara Zetterholm visar i sin tur utställningen ”Civilization and Its Discontents” på Odenplans tunnelbanestation.

Utställningen står i den monter som sedan 1996 har visat över hundra nyutexaminerade konst- och konsthantverkstudenter.

Om ”Civilization and Its Discontents”:

”I montern har konstnären skapat en installation av en samling fiktiva arkeologiska fynd och äldre föremål. Skulpturerna är patinerade och bemålade för att likna sten eller framstå som åldrade. Zetterholm har använt ett grepp som vi är vana vid från museivärlden där återskapade objekt finns sida vid sida med autentiska hundra eller tusen år gamla material, i en ofta nybyggd väldesignad miljö ifrån nutiden. Konstnären blandar olika tidsliga lager genom att inkludera vardagliga objekt från vår samtid, ett slags fossiler från framtiden. Skulpturerna i montern är uppställda som att en museiintendent eller en arkeolog inlett sitt arbete på platsen för att fundera ut hur objekten kan visas upp och klassificeras”.

Läs mer om konstväxlingen i tunnelbanan här.