Draksådd – en utställning på Emballator av Sara Ekholm Eriksson (MFA ’22).
Emballator Lagan, en förpackningsindustri i Ljungby, har under det senaste året välkomnat konstnären Sara Ekholm Eriksson. I nära samspel med företagsmiljön och dess medarbetare har hon utvecklat ett konstprojekt som nu visas på fabriken och i dess närområde.
Projektet börjar i konstens och industrins gemensamma intressen för material och teknologi, men också i skillnader mellan produktionsprocess och syfte. Vad händer när konstnärens arbete, som uttrycker en specifik form och ofta kräver tid och många omvägar, möter fabrikens seriella logik och effektivitet? Hur lär de av varandra och hur påverkar det arbetet?
I Ljungby möter vi en platsspecifik utställning som vittnar om processer där fabrikens material blivit viktiga på nya sätt. En utställning där fabrikens plats och platsens historia framträder när konstverken förbinder sig med sagobygden Ljungbys berättartradition. Besökaren får följa med på ett strövtåg mellan fabriken, ett forntida gravfält några stenkast bort och fabrikens gamla övergivna kontor. På vandringen framträder nya berättelser i skarven mellan framtiden och det förgångna.
På utställningen visar filmaren och konstnären Marcus Harrling en film som dokumenterar Saras arbete.
Sara Ekholm Eriksson har på senare år rönt uppmärksamhet för sina både poetiska och berättande materialundersökningar som utforskar spänningen, möjligheterna och återvändsgränderna i relationen mellan natur och kultur, materia och liv. Hon examinerades från Kungl. Konsthögskolans masterprogram 2022 och har sedan dess belönats med det prestigefulla Maria Bonnier-Dahlin stipendiet och ställt ut på bland annat Uppsala konstmuseum och Bonnier konsthall
Utställningen ingår i ett projekt på Kungl. Konsthögskolan som sker i samarbete med Handelshögskolan i Stockholm och med stöd från The Hamrin Foundation.