Välkomna till den första presentationen för denna säsong som ingår i konstnärssamtalsserien World In My Eyes, anordnad i samarbete med Moderna museet och Konstfack, och arrangerad av Stadsmissionen Mötesplats Mariatorget. Läs mer om World In My Eyes.
Jonathas de Andrade (f. 1982, Maceió, Brasilien) bor och arbetar i Recife, Brasilien. De Andrade utvecklar videor, fotografier och installationer och använder strategier som ställer fiktion och verklighet, tradition och förhandling med lokala samhällen mot varandra. Konstnärens intresse för sociala frågor gör att hans verk sträcker sig över språk och antropologi och utmanar uppfattningen om sanning, makt, begär och social föreställningsvärld.
I sin senaste översiktsutställning ”Na Cidade da Ressaca” (”In the Hangover City”, 2023) porträtterar Jonathas de Andrade Recife i Brasilien, där han bor idag (född i Maceió 1982). Utställningen ägde rum i Recife och samlade alla Jonathas projekt som hade staden som utgångspunkt, vilket återspeglar dess betydande inflytande på hans politiska och historiska förståelse och hans utveckling som konstnär. Han arbetar främst med installation, fotografi och video, som fungerar som verktyg för att fördjupa sig i relationers och formers inverkan till följd av urbanisering och makt.
Genom sitt arbete undersöker de Andrade den modernistiska kulturens resonanser i det brasilianska samhället, särskilt mot bakgrund av Brasiliens repressiva politik under 1900-talet. Hans engagemang i den brasilianska modernismen, som ofta kombinerade inhemska och afrikanska element med modernistisk estetik, innebär också att han ingår i en linje av konstnärer som konfronterar ett kolonialt förflutet och dess samtida fortgående.
Sedan 2007 har de Andrade samarbetat med konstnärskollektivet A Casa como Convém (The House as It Should Be), som han var med och grundade i Recife. Ett av hans uppmärksammade verk är muralverket ”Nostalgia, Sentimiento de Clase” (”Nostalgia, a Class Sentiment”, 2012), som med sina geometriska former och färger och manifest från 1960- och 1970-talen provocerar fram en förståelse av Brasiliens moderniseringsprojekt och deras misslyckande med att uppnå hållbar förändring.
Jonathas de Andrades senaste separatutställningar har bland annat visats på den brasilianska paviljongen på den 59:e Venedigbiennalen (2022); MAAT, Lissabon (2023); FOAM, Amsterdam (2022); Museum of Contemporary Art Chicago (2019).
Länk till Stadsmissionens kalender och information om evenemanget.