För att se denna webbplats vänligen uppgradera eller använd en annan webbläsare. Prova antingen Chrome, Safari, Firefox, Opera eller Microsoft Edge.

Pedagogisk skicklighet

Pedagogisk skicklighet är ett av både behörighetskraven och bedömningsgrunderna vid anställning som lärare inom högre utbildning i Sverige. Bedömningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av den konstnärliga eller vetenskapliga skickligheten. 

Vad menas med pedagogisk skicklighet?

Pedagogisk skicklighet handlar om att medvetet upprepa det som har gått bra och reflektera kring det som har gått mindre bra. KKH:s syn på den pedagogiska skickligheten handlar om:

  • Att utifrån ämnesområdet planera och genomföra undervisning och/eller handledning präglad av kritisk och inkluderade dialog i syfte att främja studenters kunskapsutveckling och utforskande av ämnet.
  • Att reflektera över sin undervisning och dess innehåll samt dela denna kunskap och erfarenhet.
  • Att i dialog med kollegor bidra till utveckling och förnyelse inom utbildning.

Vägledning vid dokumentation av pedagogiska meriter

För att din pedagogiska skicklighet ska kunna bedömas krävs en tydlig redovisning och dokumentation. Använd gärna vår mall som vägleder dig i din ansökan. Vi vill poängtera att det inte är nödvändigt att fylla i något under alla rubriker.

Ladda ner ”Dokumentation av pedagogiska meriter” här (pdf)

Om du hellre skriver i ett eget dokument än använder mallen, ser vi gärna att du följer den här strukturen:

1. Pedagogisk grundsyn (max en A4-sida eller 500 ord för detta avsnitt)

  • Redogörelse för din pedagogiska grundsyn, det vill säga hur du ser på pedagogik i din egen undervisning.
  • Reflektera över på vilka sätt din pedagogiska grundsyn kommer till uttryck i din undervisning eller handledning.
  • Visa hur din pedagogiska grundsyn har kommit till uttryck i konkreta exempel såsom uppgifter, övningar, kursbeskrivningar, undervisningsplanering eller examinationsuppgifter.

2. Pedagogisk erfarenhet (lista din erfarenhet här, max en A4-sida)

  • Ange roll, omfattning och nivå om undervisning/handledning på högskola och/eller skola såsom yrkesinriktade och/eller högskoleförberedande utbildningar inom det konstnärliga området.
  • Föreläsningar, seminarier eller workshops i publika sammanhang.
  • Annan relevant pedagogisk erfarenhet utanför skola/högskola.

3. Pedagogisk utbildning

  • Högskolepedagogisk utbildning.
  • Annan pedagogisk utbildning.

4. Övriga pedagogiska meriter

  • Om du har några övriga pedagogiska meriter som du vill lyfta fram.